En tom Terminal 3 i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH | PR)

Spirende fremgang i CPH er stagneret

Selvom der fra juli til august har været en beskeden vækst fra 565.910 til 621.215 passagerer, så er billedet, af trafikken er stagnerende, og at en COVID-19-vaccine er det eneste, der kan skabe vækst.

Trafiktallene fra Københavns Lufthavn er stadig dyster læsning, selvom der for et par måneder siden var grund til en forsigtig optimisme. Flyselskaberne flyver med halvtomme fly, og i august er genstarten bremset op.

Det skyldes først og fremmest udviklingen i smittespredningen samt de skiftende rejsevejledninger, der påvirker efterspørgslen. Samtidig er forbrugertilliden på et meget lavt niveau, hvilket afspejles i tallene.

I august var der således 621.215 passagerer, der rejste gennem Københavns Lufthavn, og det var 78,9 procent færre end i samme måned året før. Det er måske mere relevant at sammenligne med passagertallet i den foregående måned, hvor der i juli var 565.910 passagerer, således at der i løbet af august trods alt har været en vækst på 9,8 procent i forhold til juli.

“Det er meget bekymrende, at den spirende fremgang i trafikken først på sommeren nu er stagneret. Luftfarten hænger fast i den værste krise siden Anden Verdenskrig, og det risikerer at gøre varig skade på Danmarks tilgængelighed til verden. Konkurrencen om flyruter er hård og vil blive yderligere skærpet. Derfor er det vigtigt, at Danmark ikke sakker agterud,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Venter på behandling og vaccine
Selvom der er fly på vingerne, så vidner belægningsprocenten om, at passagererne ikke er vendt tilbage i det omfang, som man håbede. Det er nemlig kun halvdelen af de udbudte flysæder, der bliver solgt, og det er der ikke udsigt til, at der vil blive ændret i de kommende måneder

“Det, vi alle venter på, er en effektiv behandling og en tilgængelig Covid-19 vaccine, så verden kan åbne sig, restriktionerne hæves og vi igen kan rejse frit. Indtil da må vi gøre alt for, at det er så trygt og sikkert som muligt at rejse,” uddyber Peter Krogsgaard.

Mangler 13,5 millioner europæiske passagerer
År til dato har 6.208.440 passagerer benyttet Københavns Lufthavn mod 20.496.285 i samme periode året før. Det svarer til en tilbagegang på hele 69,7 procent. Københavns Lufthavn vurderer på den baggrund, at året ender med 30 til 35 procent af trafikken i forhold til 2019. 

Det er chartertrafikken, der har oplevet den største tilbagegang  med et fald i august på 86,2 procent og år til dato med 72,4 procent. Det svarer dog kun til 800.000 passagerer i det samlede billede.

Den interkontinentale trafik var i august nede med 92,4 procent, og ved udgangen af august var passagerfaldet for hele året på 70,7 procent. Dermed mangler op imod to millioner af de mere end 2,6 millioner interkontinentale rejsende fra januar til august sidste år. Tilbagegangen i den europæiske rutetrafik lå i august på 78,4 procent og på 70,2 procent år til dato. Her mangler der alene 13,5 millioner passagerer.

Indenrigssegmentet klarer sig indtil videre bedst med en tilbagegang på “kun” 41,8 procent i august og 57,8 procent i årets første otte måneder. Den største rute i Københavns Lufthavn var i august netop indenrigsruten mellem København og Aalborg efterfulgt at tidligere så populære destinationer som London, Oslo og Amsterdam.

 

Relaterede artikler:

Tredje langdistanceflyselskab lukker ned i CPH

Over en halv million rejsende i Københavns Lufthavn

Halvdelen af CPH’s ruter betjenes i juli