airBaltic A220-300. (Foto: Kārlis Dambrāns | Creative Commons 2.0)

Stærkt halvårsresultat fra airBaltic

Det lettiske flyselskab airBaltic har i årets første seks måneder haft en omsætningsfremgang på 19 procent, ligesom selskabet har haft markant flere passagerer.

En samlet omsætning på 180,8 millioner euro – eller hvad der svarer til 1,35 milliarder kroner.

Det har airBaltic netop præsenteret for det første halvår af 2018. Det giver en stigning på 19 procent i forhold til samme periode året før.

Flyselskabet kan desuden lægge fine tal frem for antal rejsende. I de første seks måneder i år har airBaltic således transporteret 1,9 millioner passagerer, hvilket er en stigning på 20 procent. Herudover har selskabet haft 13 procent flere flyvninger.

”I de sidste par år har airBaltic haft meget stærke resultater og gradvist vokset omfanget af aktiviteter. I år regner vi med et højere operationelt resultat end året før. Men vi skal stadig huske makroøkonomiske faktorer som olieprisen eller dollarkursen, der kan påvirke den generelle situation,” siger Martin Gauss, koncenchef i airBaltic, i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at airBaltics nye forretningsplan, Destination 2025, vil danne grundlag for en fortsat tocifret vækst fremover.

”Ved at tilføje flere direkte flyvninger fra alle tre baltiske hovedstæder, vil airBaltic fortsat klart være flyselskab nummer ét i den baltiske region,” siger Martin Gauss.

Vil få ren A220-flåde
AirBaltic har tidligere lagt en ordre på 20 fly af typen Airbus A220-300. Det Riga-baserede flyselskab supplerede denne ordre den 28. maj i år ved at lave en ny aftale om køb af yderligere 30 A220-300 – med en option på 30 ekstra af typen. Flyene har blandt andet bredere sæder, større vinduer og bedre plads til håndbagage, og de skal erstatte selskabets Boeing 737- og Bombardier Q400-fly indtil år 2022.

De nye A220-300-fly hed tidligere CS300, men for en lille måneds tid siden fik flyene nyt navn. Det skete, da den europæiske flyproducent Airbus indgik samarbejde med canadiske Bombardier. Partnerskabet handler om, at Airbus skal producere, sælge og markedsføre den tidligere C-serie fra Bombardier.

Den nuværende forretningsplan i airBaltic hedder Horizon 2021 og har lagt grundlaget for fremtidig ekspansion i flyselskabet. Denne – succesfulde – forretningsplan er desuden et solidt fundament for den nye Destination 2025, hvori de føromtalte, nye A220-300-fly danner rygraden.

Privatisering af airBaltic
Den lettiske regering har siden 2011 ejet 80 procent af airBaltic, men nu har den planer om at privatisere flyselskabet. Regeringen overvejer at lave et indledende offentligt udbud (IPO – Initial Public Offering, red.). Det har Martin Gauss bekendtgjort over for Air Transport World.

Indsatsen skal hidtil have været koncentreret om salg til en privat investor, men det har angiveligt ikke lykkedes. De sidste 20 procent af airBaltics aktier har siden 2017 været ejet af den danske forretningsmand Lars Thuesen.

AirBaltic har over 70 destinationer fra Riga, Tallinn og Vilnius. Flyselskabet introducerede en række nye destinationer fra Riga denne sommer. Det var Malaga, Lissabon, Split, Bordeaux, Gdansk, Almaty, Sochi samt Kaliningrad. Herudover åbnede airBaltic en rute fra Tallinn til London.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic skal have ren A220-300 flåde

AirBaltic køber 30 nye fly

A220 er navnet på Airbus’ nye flytype

Rekordoverskud hos airBaltic

AirBaltic bliver femstjernet flyselskab