Boeing 787-8 Dreamliner fra Air India.

Star Alliance lukker Air India ind i varmen igen

Efter to års pause har Star Alliance givet Air India lov til at genoptage arbejdet med den integration, som skal gøre selskabet til medlem af alliancen.

Verdens største alliance af luftfartsselskaber, Star Alliance, har besluttet at give Air India en ny chance for at komme med i alliancen. Det skete på et møde blandt direktørerne for Star Alliancens 28 medlemsselskaber i Wien fredag.

Air India igangsatte processen med at gøre sig allianceklar i 2007, men det arbejde blev standset i 2011. Parterne var enige om, at Air India skulle koncentrere sig om at få gennemført fusionen med Indian Airlines og ikke bruge energi på at indrette organisationen til de krav, der stilles for at blive medlem af Star Alliance.

Nu er tiden imidlertid inde til at gøre et nyt forsøg på at blive optaget i alliancen, som blandt andet har SAS, Lufthansa og United som medlemmer.

”I dag ser vi et Air India, der med succes har afsluttet sin fusion med Indian Airlines og er ved at opbygge en ny flåde, der danner grundlag for et langt bedre serviceniveau. Det er derfor, vi mener, at tiden nu er inde til at genoptage integrationsprocessen,” siger Mark Schwab, direktør for Star Alliance.

Knytter tætte bånd
Beslutningen om at lade Air India genoptage arbejdet frem mod et medlemskab skal også ses i relation til markedssituationen i Indien.

“Star Alliance har længe været af den opfattelse, at Indien er et så vigtigt luftfartsmarked, at det bør være fuldt repræsenteret i alliancen,“ siger Mark Schwab.

Hverken Star Alliance eller de to andre globale luftfartsalliancer, oneworld og SkyTeam, har indiske luftfartsselskaber i medlemskredsen. I stedet kan alliancerne se hvordan det stenrige Abu Dhabi-baserede selskab Etihad knytter tætte bånd til Air Indias hovedkonkurrent på det indiske marked, Jet Airways.

Kontrol med markedet
Det er ikke usandsynligt, at beslutningen om at give Air India grønt lys til integrationsarbejdet, hænger sammen med at man gerne vil kunne matche Etihad og sikre sig kontrol med en del af markedet i verdens største demokratiske land. Her bliver en middelklasse på 200 – 300 mio. mennesker rigere og rigere. Og i takt med at de får flere penge mellem hænderne, så vokser lysten til og mulighederne for at rejse med fly. Både internt i Indien og ud af landet.

De 28 nuværende medlemmer af Star Alliance er Adria Airways, Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, Egyptair, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, SAS, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, SWISS, TAM Airlines, TAP Portugal, Turkish Airlines, Thai, United og US Airways.

US Airways forlader dog alliancen til marts som en konsekvens af selskabets fusion med oneworld-medlemmet American Airlines.