Her skete de 20 flyulykker med dødsofre i 2019. (Kilde: Aviation Safety Network)

Største antal dødsulykker siden 2013

20 ulykker i den civile luftfart kostede sidste år i alt 283 mennesker livet. Antallet af ulykker lå i 2019 over gennemsnittet for de seneste år, mens det samlede antal dødsofre lå under.

Den civile luftfart blev i 2019 ramt af 20 flystyrt og andre ulykker, som i alt kostede 283 mennesker livet. Det er det største antal dødsulykker med fly siden 2013, hvor der var 23 dødsulykker, mens det gennemsnitlige antal dødsulykker over de seneste fem år har ligget på 14.

Det viser en opgørelse fra Aviation Safety Network (ASN), som registrerer og rapporterer om flyulykker verden over. Opgørelsen fra ASN omfatter dødsulykker med større civile fly – både passagerfly, fragtfly, skolefly mv. – som er certificeret til at medbringe mindst 15 passagerer.

Mens antallet af dødsulykker sidste år lå langt over gennemsnittet i de seneste fem år, var det samlede antal dødsofre på 283 under gennemsnittet på 480 dødsofre over de seneste fem år.

14 af de civile flyulykker med dødelig udgang i 2019 skete med passagerfly, mens seks ulykker skete i forbindelse med fragtflyvninger. I hovedparten af ulykkerne var der ”kun” 1-4 dødsofre, mens enkelte ulykker skiller sig ud ved at have et stort antal dødsofre. Lidt overraskende skete over halvdelen af dødsulykkerne – 11 i alt – i Nordamerika, mens det kun gjaldt én ulykke året før.

Flest dødsofre i MAX-ulykke
Den værste dødsulykke sidste år var Ethiopian Airlines-styrtet i marts med et Boeing 737 MAX 8-fly, som kostede 157 mennesker livet og førte til det globale flyveforbud mod 737 MAX-flyene. Knapt to måneder senere brød en Sukhoi Superjet fra selskabet Aeroflot i brand under en voldsom sikkerhedslanding i Moskva, hvilket kostede i alt 41 mennesker ombord livet.

I slutningen af november kostede en flyulykke med en Dornier 228 fra selskabet Busy Bee i Den Demokratiske Republik Congo 19 mennesker livet. Årets sidste alvorlige flyulykke skete i juledagene i Kazakhstan, da en Fokker 100 fra Bek Air styrtede ned kort efter starten fra Almaty og 12 mennesker blev dræbt, mens et større antal blev kvæstet.

Ser man på antallet af dødsofre i flyulykker over de seneste fem år, var 2018 med 555 dræbte det værste år, mens der i 2015 var 537 dræbte og året efter 303 dræbte. Til gengæld skilte 2017 sig med 44 dødsofre ud ved at have det laveste antal dødsofre i civile flyulykker siden 1946, som ASN-statistikken rækker tilbage til.

2019 et af de sikreste år nogensinde
2019 var dog også blandt de sikreste år nogensinde for den civile luftfart. Målt på antallet af ulykker indtager året 7.-pladsen over de mest sikre, mens det målt på antallet af dødsofre ligger på 3.-pladsen som det mest sikre nogensinde.

Antallet af flyulykker har overordnet set været faldende gennem de seneste to årtier og særligt inden for de seneste 10 år trods stor vækst i antallet af flyvninger. Med anslået omkring 39 millioner flyvninger med større fly årligt i den civile luftfart sker der kun én ulykke med dødsofre for hver cirka to millioner flyvninger.

 

Relaterede artikler:

Fokker 100 styrtet ned kort efter start

Havarirapport: Ethiopian-piloter fulgte procedurerne

2018: 556 omkomne ved flyulykker