Der er tomt i Aalborg Lufthavn under coronakrisen. (Foto: Aalborg Lufthavn | PR)

Største tilbagegang i Aalborg Lufthavns historie

Aalborg Lufthavn har i 2020 haft det største passagerfald nogensinde med en tilbagegang på 65 procent i forhold til året før. Lufthavnen forventer en vis normalisering i sommeren næste år.

Coronapandemien har – som i alle andre større danske lufthavne – sat alvorlige spor i Aalborg Lufthavn i 2020 med store passagerfald.

Den nordjyske lufthavn havde et passagerfald på hele 65,0 procent i forhold til året før, hvilket er den største årlige tilbagegang i lufthavnens historie. Antallet af passagerer i 2020 var 512.500 mod 1.462.507 året før, og corona satte dagsordenen i 10 ud af årets 12 måneder.

De første to måneder i 2020 i Aalborg Lufthavn begyndte lovende med fyldte fly til blandt andet De Kanariske Øer, og der var udsigt til masser af sommertrafik til forskellige charterdestinationer. Januar og februar noterede sig for cirka 40 procent af trafikken i det forgangne år, men i midten af marts satte krisen ind i forbindelse med coronanedlukningen.

Stort set al trafik i Aalborg Lufthavn blev indstillet, og 23. marts sendte lufthavnen 85 procent af alle sine medarbejdere hjem på ubestemt tid.

Fin trafik på CPH-rute
Aalborg Lufthavn er blevet mindre ramt i 2020 end andre danske lufthavne som følge af en robust indenrigsrute til Københavns Lufthavn. DAT åbnede i juni en rute mellem de to lufthavne og sluttede sig dermed til SAS og Norwegian, der var på ruten i forvejen.

Netop indenrigsruten til den danske hovedstad har været med til at holde tabet af indenrigspassagerer nede på 54,1 procent i forhold til året før, mens udenrigstrafikken faldt med 76,5 procent i det historiske kriseår.

”Konsekvenserne af den verdensomspændende pandemi i 2020 har sat voldsomme spor, og vi er desværre ikke på den anden side endnu. Men der er ingen tvivl om, at Aalborg Lufthavn kommer igennem det,” siger Niels Hemmingsen, der overtog stillingen som administrerende direktør i Aalborg Lufthavn efter Søren Svendsen i midten af december.

”Det skyldes ikke mindst de mange dedikerede medarbejdere, der har gjort en ekstra indsats i en svær periode, men også det faktum, at Aalborg Lufthavn, udover at være en international lufthavn, har en stærk indenrigsrute, der binder Danmark sammen og holder erhvervslivet kørende.”

Forventer normalisering i sommeren 2022
Der kom mere aktivitet i udenrigstrafikken med ruter til Malaga, Oslo, London og Amsterdam hen over sommeren – med tre daglige afgange på sidstnævnte rute i september og oktober. I november ramte en to-ugers nedlukning af syv nordjyske kommuner, og dette satte nye, negative spor i Aalborg Lufthavn med faldende passagertal.

Selv om der kan skimtes bedre tider for luftfarten med udbredelsen af COVID-19-vaccinen i Danmark og Europa, er fremtiden stadig meget uvis. En normalisering af den globale flytrafik ventes først at ske omkring 2024. Aalborg Lufthavn håber, at genopretningen tager fart i den kommende sommerperiode.

”I 2021 forventer vi at se en større genoplivning af flytrafikken til og fra Aalborg Lufthavn – særligt når vi kommer hen til perioden for skolernes sommerferie. Vi ved, at Aalborg Lufthavn har en stærk position i markedet og at luftfartsbranchen har en stor vilje til at komme på vingerne igen. Dog skal vi nok hen til sommeren 2022 før vi er tilbage til nogenlunde samme niveau som i 2019,” siger Niels Hemmingsen.

Chartertrafikken i Aalborg Lufthavn i 2020 faldt med 80,1 procent i forhold til året før. Kun 40.498 passagerer rejste med charterfly til og fra den nordjyske lufthavn mod 203.347 rejsende i 2019.

 

Relaterede artikler:

Stille november i Aalborg Lufthavn

Robust indenrigstrafik holder gang i Aalborg Lufthavn

Stille indvielse af jernbane til Aalborg Lufthavn