Stor vækst i kollektiv trafik til CPH

Tre ud af fire rejsende tager tog, metro eller bus når de skal til og fra Københavns Lufthavn. På bare et år er antallet af kollektivt rejsende steget med over 40 procent. Nyeste skud på stammen er en taxaordning, som udfordrer lufthavnens indbringende parkeringsforretning.

Selvom Københavns Lufthavn har haft tog og metro lige til døren i henholdsvis 13 og fire år, så fik mange rejsende først sidste år øjnene op for de kollektive transportformer til og fra lufthavnen.

Således steg antallet af passagerer, der tager metro, tog eller bus til lufthavnen med mere end 41 procent fra 2010 til 2011.

I 2010 var det kun 53 procent af de rejsende, der valgte at sætte sig til rette i tog eller metro for at lade sig transportere til lufthavnen. I 2011 var det tal vokset med mere end 41 procent til 75 procent, svarende til at tre ud af fire rejsende ankommer og forlader lufthavnen med kollektive transportmidler.

Det er langt over gennemsnittet for de europæiske lufthavne. Her kommer 57 procent af passagererne til lufthavnen med tog, metro, bus eller lignende.

25 daglige ture

Nyeste skud på den kollektive transportstamme er en taxaordning, hvor rejsende med bopæl nord for København kan dele en taxa sammen til lufthavnen. Rejsende med bopæl i byer som Gentofte, Hellerup, Lyngby, Holte og Birkerød udgør en stor andel af de rejsende, der fortsat vælger at tage bilen til lufthavnen.

Taxaselskabet 4×35 ønsker at lokke dem over i den semi-kollektive taxaordning, hvor man fra 199 kroner og opefter kan blive kørt fra bopælen til lufthavnen med maksimalt to stop undervejs.

”Vores succeskriterium den første måned er at nå op på 25 daglige ture med to til tre passagerer i hver vogn,” forklarer Niels Kaae, direktør for 4×35.

Hvis man kun skal køres til lufthavnen og selv klare hjemtransporten med enten tog eller taxa, så kan det gøres for 199 kroner med den kollektive taxa. Til sammenligning koster det 300 kroner per døgn at parkere på p-pladserne nærmest terminalerne i Københavns Lufthavn.

Ingen trussel mod indtjening på parkering

Kun godt en fjerdedel af Københavns Lufthavns indtægter er relateret til luftfart. Resten kommer primært fra parkering og det store udbud af butikker i terminalerne.Lufthavnens pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, ser dog ikke taxaordningen som en trussel mod lufthavnens indtjening fra parkering. Tværtimod hilser han initiativet velkommen.

”For os er det vigtigt, at passagererne har nem adgang til lufthavnen. Vi ser derfor taxaordningen som et godt initiativ, der kun er til gavn for tilgængeligheden,” siger Søren Hedegaard Nielsen.

Kronprins Frederik klippede den 27. september 1998 snoren og åbnede togstationen under lufthavnens terminal 3. Ni år og en dag senere var kronprinsen igen på pletten, da han den 28. september 2007 klippede snoren til lufthavnens metrostation.

Taxaordningen startede tirsdag i denne uge.