Storfusion i amerikansk luftfart

Alaska Airlines vil købe Virgin America og skabe USA’s femtestørste flyselskab med mere end 280 fly, 39 millioner passagerer og 48 mia. kroner i omsætning.

Det seneste årti har budt på flere fusioner blandt amerikanske luftfartsselskaber og nu ser endnu en muligvis dagens lys. Det er Alaska Airlines, der køber Virgin America for 2,6 mia. dollars, svarende til omkring 18 mia. kroner, og dermed skaber USA’s femtestørste flyselskab. Med købet styrker Alaska Airlines især sin position i Californien.

Alaska Airlines sikrede sig Virgin America for næsen af konkurrenten JetBlue, som nu må rykke ned som USA’s sjette største flyselskab. JetBlue havde også set sig lun på ni år gamle Virgin America, der flyver til 24 destinationer i USA og Mexico med omkring 60 Airbus-fly. Rigmanden Richard Branson ejer 31 procent af selskabet, som blev børsnoteret i november 2014. Det har en børsværdi på omkring 1,5 mia. dollars, men bliver altså nu solgt for 2,6 mia. dollars.

Handlen skal efter planen være helt på plads i starten af 2017 og vil skabe et flyselskab med en samlet omsætning på omkring 48 mia. kroner.

Mindre konkurrence
Først skal fusionen godkendes af de amerikanske myndigheder. Og det kan vise sig ikke at blive helt let. Det amerikanske justitsministerium lagde sagen an mod American Airlines, da flyselskabet ville fusionere med US Airways. Sidenhen opgav man sagen på betingelse af, at American Airlines afleverede en række landingstilladelser i nogle af USA’s største lufthavne tilbage.

Justitsministeriet kigger dog fortsat med bekymring på den tiltagende konsolidering i amerikansk luftfart. Justitsministeriet frygter nemlig, at færre aktører vil betyde mindre konkurrence og højere priser til skade for forbrugerne.

Omvendt kan man argumentere for, at det måske giver en mere sund luftfartsindustri. I årene umiddelbart efter terrorangrebene den 11. september 2001 blev adskillige amerikanske flyselskaber på skift erklæret konkurs, for så at blive rekonstrueret. Efter flere store fusioner de senere år mellem blandt andre United og Continental samt mellem American Airlines og US Airways er den amerikanske luftfartsindustri generelt sund.

Sværger til Airbus
Mens Virgin America sværger til Airbus A320-fly, så har Alaska Airlines en flåde kun bestående af Boeing 737-fly i forskellige versioner. Og mens Virgin har bestilt de nye Airbus A320neo-fly, så har Alaska bestilt Boeing’s pendant, 737MAX.

Alaska Airlines har omkring 150 Boeing 737’ere, som flyver til 104 destinationer i Nordamerika. Datterselskabet Horizon Air er også en del af Alaska Air-koncernen, der efter fusionen med Virgin America vil have mere end 280 fly, 39 mio. årlige passagerer og 1.200 daglige afgange samt en omsætning på omkring 48 mia. danske kroner.