Svensk pilotkonflikt er slut

Netop som seks andre flyselskaber var blevet trukket ind i konflikten, lykkedes det Flybe og selskabets svenske piloter at nå til enighed om en overenskomst.

Det britiske flyselskab Flybe og Svensk Pilotförening blev fredag enige om en overenskomst for de piloter, der bemander de to ATR72-fly, som briterne siden oktober har opereret for SAS ind og ud af Stockholm Arlanda-lufthavnen.

Med aftalen bliver Flybe’s svenske piloter underlagt betingelser, der svarer til betingelserne i andre svenske regionalflyselskaber.

Dermed blev piloternes strejke aflyst. En strejke, der sammen med en nu afsluttet strejke hos Flybe’s svenske kabinepersonale, har resulteret i op til 20 aflyste SAS-flyvninger flere dage i løbet af den forgangne uge.

Med indgåelsen af en overenskomstaftale fredag nåede seks andre svenske flyselskaber og selskabernes piloter kun at være en del af striden i godt et døgn. Torsdag indledte Svensk Pilotförenings medlemmer i blandt andet SAS, TUIfly Nordic og Malmö Aviation en sympatikonflikt, der betød, at de ikke ville arbejde over eller foretage positionsflyvninger. Det er når fly uden passagerer flyttes fra én lufthavn til en anden.

Spise i flyene
Sympatikonflikten var en optrapning af den konflikt, som startede mandag i sidste uge med at piloterne i Flybe’s svenske datterselskab stoppede med at arbejde over og spise i flyene. Parallelt med sympatikonflikterne blev konflikten i Flybe udvidet til at være en egentlig arbejdsnedlæggelse.

Til marts udvides Flybes Stockholm-operation for SAS med yderligere ATR72-600 fly, så selskabet kommer op på i alt fire ATR72-fly i SAS-farver baseret i Stockholm Arlanda. Danske Jet Time opererer 8-11 ATR72-600 fly for SAS fra baser i hele Skandinavien.