Ryanair Boeing 737-800 i Skavsta. (Foto Stockholm Skavsta Airport)

Svenske Ryanair-piloter organiserer sig

Hovedparten af Ryanairs svenske piloter har etableret en faglig klub, der er blevet en del af Svensk Pilotförening, og nu kræver piloterne lokale overenskomster.

Ledelsen i Ryanair møder stadig større modstand fra en del af selskabets piloter, der ønsker at få etableret kollektive overenskomster i de lande, hvor det irske lavprisflyselskab har baser.

Fra basen i Stockholm-Skavsta Lufthavn arbejder et antal svenske piloter uden at have lokale overenskomstmæssige aftaler. Det kan dog snart være slut, idet de svenskbaserede piloter nu er i gang med at organisere sig.

Hovedparten af Ryanairs piloter med base i Sverige har således etableret en lokal faglig klub som en del af Svensk Pilotförening, hvilket Ryanair mandag blev orienteret om, og syv af disse piloter har nu valgt at stå frem med navne, efter at de er blevet valgt af kollegerne til at repræsentere dem i pilotforeningen.

Samtidig opfordrer den svenske pilotforening Ryanair til med det samme at påbegynde forhandling med piloterne gennem European Employee Representative Committee, der er en nydannet paraplyorganisation for Ryanair-piloterne i Europa.

“Det er tydeligt, at Ryanair blive nødt til at forhandle kollektive aftaler på nationalt plan for at sikre overholdelse af både europæiske og nationale bestemmelser i Sverige,” siger Martin Lindgren, der er formand for Svensk Pilotförening, der organiserer 1.700 svenske piloter i civil luftfart.

Pilotoprør igennem otte uger
Siden midten af september har en del af Ryanairs piloter i stort omfang nægtet at tage ekstra vagter og give afkald på ferie, hvormed Ryanair har været nødt til at aflyse et stort antal flyvninger samt tage 25 fly ud af vintertrafikprogrammet, hvilket har berørt omkring 715.000 passagerer.

I løbet af den otte uger lange periode siden starten på pilotoprøret har Ryanair-piloter over hele Europa opfordret selskabet til at komme til forhandlingsbordet og acceptere piloternes ret til at organisere sig og kræve lokale kollektive overenskomster, tryghed i ansættelsen samt retten til selv at vælge sine repræsentanter.

Ryanair-piloternes opfordring til at formulere et fælles krav om at etablere sig, udspringer oprindeligt fra de store baser i Irland, Tyskland og Italien, og oprøret er blandt andet støttet af Ryanair-piloter på baserne i Belgien, Holland og Sverige og efterhånden også på baser i en del andre lande med undtagelse af Østeuropa.

Selvom Ryanair ikke længere har base i Danmark, har Flyvebranchens Personale Union (FPU) også vist interesse for at bidrage med hjælp og vejledning til eventuelle danske piloter ansat i Ryanair.

“FPU og vores advokat står naturligvis til rådighed for de piloter i Ryanair der har behov for rådgivning i den nuværende krise,” udtalte FPU´s næstformand Anders Mark Jensen i slutningen af september.

 

Relaterede artikler:

Kvindelig Ryanair-kaptajn forrest i arbejdskamp

Ryanair-pilot: Vi er ikke interesseret i penge

Ryanair aflyser yderligere 18.000 flyvninger

Ryanair krisen – dag for dag

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)