Cargo City skal etableres på et areal på 144.400 kvadratmeter. (Illustration: Swedavia)

Swedavia leder efter joint venture-partnere

Der er brug for kompetencer fra ejendomsudviklere for at kunne udvikle Cargo City, der etableres på et mere end 14 hektarer stort areal ved Stockholm Arlanda Airport.

Der er gang i udbygningen af Stockholm Arlanda Airport, der i dag er Skandinaviens tredjestørste lufthavn målt på antallet af passagerer. I den kommende sommer åbnes en ny sikkerhedskontrol i Terminal 5, og i efteråret åbner første etape af Marknadsplatsen, der skal blive et 11.000 kvadratmeter stort område med butikker og restauranter.

Men det handler ikke kun om passagerer. Sverige har mange store og eksportorienterede virksomheder, der har behov for faciliteter og kapacitet til at håndtere luftfragt, og derfor er lufthavnen i gang med at etablere Cargo City, der placeres på et areal på 144.400 kvadratmeter i den vestlige del af lufthavnsområdet tæt ved E4.

Det er planen, at Cargo City skal blive et nyt centrum fra luftfragt, logistik og industri.

Søger partnere til joint ventures
Det er dog ikke muligt at udvikle området uden partnere. Eksempelvis har Billund Lufthavn i Danmark indgået en aftale med PensionDanmark om at finansiere og udvikle Billund Airport City, og Swedavias Real Estate-enhed søger da også partnere til udviklingsprojektet i Arlanda til et eller flere joint venture-selskaber.

“Arlanda-området er blevet et af de vigtigste udviklingsområder for industri og logistik i Stockholmsregionen. Vi synes, det er spændende nu at kunne tilbyde denne mulighed for samarbejde og partnerskab for så stort et område i Airport City Stockholm og ser frem til mange interessante forretningsforslag,” siger Stefan Stenberg, der er administrerende direktør hos Real Estate.

Swedavia oplyser, at der er byggeret på omkring 58.000 kvadratmeter af det mere end 14 hektarer store areal, og man ser store fordele ved at samarbejde med en eller flere aktører, der har stærke kompetencer inden for ejendomsudvikling med særligt fokus på eksempelvis logistik.

Prioriteret udviklingsområde
Swedavia peger på en række forhold, som man mener vil gøre det attraktivt for ejendomsudviklere at søge samarbejde med ejendomsenheden hos den svenske lufthavnsoperatør.

Joint venture-partnerskabsmodellen betyder overordnet set, at man deler risiko og ansvar ved udviklingen af de enkelte produkter.

Herudover bliver der understreget, at projektet ligger i et prioriteret udviklingsområde, der har en strategisk og optimal placering tæt ved en international lufthavn, E4 samt logistikstedet Stockholm Nord. Der er samtidig sørget for at sikre mulighed for øget byggehøjde og udnyttelsesgrad.

Stockholm Arlanda Airport drives af den statsejede svenske lufthavnsoperatør Swedavia, der også driver ni andre lufthavne i Sverige. De 10 lufthavne er etableret i et netværk, som binder Sverige sammen – og forbinder Sverige med resten af verden.

 

Relaterede artikler:

Swedavia: Alt peger på intens rejsesommer

Situationen i Stockholm-Arlanda er nu stabil

Endnu en ny interkontinental rute fra Arlanda