Thomas Lundberg tilbage hos CWT

BCD Travel´s tidligere nordiske direktør Thomas Lundberg er tilbage i erhvervsrejsebranchen. Han tiltræder den 1. september hos Carlson Wagonlit Travel (CWT) som Senior Director med overordnet ansvar for CWT Meetings & Events. Herudover træder Thomas Lundberg ind i CWT´s danske ledergruppe.

En af den danske erhvervsrejsebranches absolutte topfigurer er tilbage igen. Der er tale om Thomas Lundberg, der siden 1997 og således i mere end 14 år har været beskæftiget i den danske erhvervsrejsebranche.

Hovedparten af tiden har været anvendt hos BCD Travel (tidligere TQ3 Travel Solutions), hvor Thomas Lundberg blev ansat tilbage i 2002. Her blev Thomas ansat som administrerende direktør for det danske selskab, men blev sidenhen udnævnt til nordisk direktør i takt med bureauetsudvikling på det nordiske marked. Thomas Lundberg sluttede sin karriere hos BCD Travel i rollen som Senior Vice President, Business Development, EMEA i februar måned 2011.

Den nye rolle hos Carlson Wagonlit Travel er ikke umiddelbart i samme vægtklasse, som den Thomas valgte at forlade hos BCD Travel. Hos CWT er Thomas Lundberg per 1. september udnævnt som Senior Director med overordnet ansvar for CWT Meetings & Events.

Samtidig indtræder Thomas i CWT’s danske ledergruppe (Country Management Team).

”Vi er glade for at få en kapacitet som Thomas Lundberg om bord igen. Jeg forventer, at vi med hans kompetencer inden for strategi, optimering og innovation kan øge salget af grupperejser, som i dag udgør omkring 20 pct. af vores samlede indtjening,” siger Sophie Hulgard, adm. direktør for CWT i Danmark.

I perioden fra 1997 til 2002 var Thomas Lundberg faktisk Director Sales & Marketing North Europa hos Carlson Wagonlit Travel, så han er ikke ubekendt med forholdene.

I sin nye funktion skal Thomas Lundberg udvikle et tæt samarbejde med Dorit Andersen, der hidtil har haft ansvaret for CWT´s grupperejseafdeling. Sammen med Dorit Andersen har Thomas gennem de seneste måneder analyseret markedet for møder og events. Det har han åbenbart gjort så gjort, at han har evnet at overbevise ledelsen om, at der skulle være plads til ham selv i organisationen. Derfor har administrerende direktør Sophie Hulgard besluttet at tilføre flere ledelsesressourcer til CWT Meetings & Events.

Det betyder samtidig, at Dorit Andersen fremover vil indtage en rolle som Sales Director Meetings & Events og dermed få ansvaret for salg og Account Management i afdelingen hos CWT.

Flere ledelsesressourcer kræver vækst

Meden markant stykelseaf ledelsen i afdelingen ønsker Sophie Hulgard at øge CWT’s markedsandel inden for møder og events. Hun henviser til, at flere virksomheder efterhånden sender alle årets møder og events i et samlet udbud, hvor det tidligere blev kontraheret enkeltvis. Det er disse samlede indkøb, som CWT gerne vil have fingrene i ved hjælp af den nye organisation.

”Der er mange penge at spare for virksomheder, der samler deres indkøb af møder og events. CWT er førende i verden, når det gælder effektiv planlægning, administration og omkostningsstyring på området. Det er vores målsætning at kunne betjene vores kunder endnu bedre, når afdelingen nu får flere kræfter til innovation og udvikling,” siger Sophie Hulgard.

CWThævder ifølge egne oplysninger at væreDanmarks største arrangør af grupperejser.På baggrund af beregninger foretaget af CWT globalt, vurderer Sophie Hulgard, at danske virksomheder i gennemsnit bruger mellem 35 og 60 procent af deres samlede rejsebudget på møder og events i Danmark og udlandet. Det svarer til mellem 2 og 3,3 mia. kr. hvert år.