Tidligere Cimber Sterling-fly styrtet i Kasakhstan

Et flystyrt kostede i går 22 mennesker livet, da et CRJ200-passagerfly forulykkede nær Almaty, der er næststørste by i Kashakstan. Flyet havde indtil den 3. maj sidste år været opereret af Cimber Sterling.

Et passagerfly af typen CRJ200 forulykkede tirsdag formiddag i Kasakhstan ikke langt fra den næststørste by Almaty. Flyet med rutenummer DV760 var på vej fra Kokshetau til Almaty. Samtlige 22 ombordværende blev dræbt ved styrtet, der skete i tæt tåge.

Flyet var opereret af det lokale flyselskab SCAT Airlines, og det er blot fire måneder siden, at det 13 år gamle fly blev leveret fra det tyske leasingselskab GOAL, der er ejet af KGAL GmbH & Co. KG og Lufthansa i fællesskab.

Indtil da havde flyet ikke været i drift siden Cimber Sterling-konkursen den 3. maj sidste år, hvordet danskebaserede flyselskabhavde beskæftiget flyet med registreringen OY-RJA siden juli måned 2000 på en tilsvarende leasingaftale med GOAL.

Flyet har således i gennem næsten 12 år fløjet massevis af danskere på indenrigsruterne herhjemme samt på Cimber Sterlings egne ruter – enten opereret ieget navn eller på vegne af SAS.

Siden den 20. september 2012 har flyet haft registreringen UP-CJ006 under driften hos SCAT Airlines. Flyet har således kun været i drift i fire måneder hos det kasakhstanske flyselskab.

Der er endnu ikke offentliggjort en årsag til flystyrtet, men en officer fra redningstjenesten fortæller til nyhedsbureauet Interfax,at der hverkenvar brand eller eksplosion. Flyet faldt bare mod jorden ifølge øjenvidner.

Tidligere Maersk Air-fly forulykkede i Sydkorea
Det er ikke første gang, at et fly, der har været beskæftiget i Danmark, forulykker under nyt ejerskab og/eller leasingkontrakti fjerne egne. Et Maersk Air-fly, der var udlejet til Asiana forulykkede for 20 år siden i Sydkorea.

Således mistede 66 passagerer og 2 besætningsmedlemmer livet, da Asiana flight 733 den 26. juli 1993 forulykkede på en flyvning mellem Seoul og Mokpo.

Boeing 737-500 flyet havde haft to forudgående forsøg på at lande, men tredje gang stødte flyet ind i bjerget Mt. Ungeo i lav højde. I alt 48 personer overlevede den dramatiskeflyulykke.

Flyet var blevet leveret til Asiana et halvt år forinden fra danske Maersk Air, der selv fik Boeing 737-500 flyet leveret den 26. juni 1990 som fabriksnyt fly fra Boeing-fabrkkerne i USA.