Ole Orvér (til venstre) og Nicklas Ilebrand, Finnair (foto: Finnair)

Tidligere SAS-chef får topjob i Finnair

Svenskeren Ole Orvér, der tidligere har været næsten otte år i SAS, tiltræder som kommerciel direktør hos Finnair. Selskabet ansætter også ny strategichef og udvider kinesisk rute.

Den 53-årige Ole Orvér bliver fra 1. maj ny kommerciel direktør i Finnair og medlem af flyselskabets øverste ledelse. I knap otte år fra 2003 til 2010 havde han fire forskellige chefjobs hos SAS, hvor han sluttede som øverste chef for selskabets internationale og regulatoriske afdeling.

Efter tiden i SAS blev Ole Orvér ansat som Head of Ressouce Management hos det polske luftfartsselskab, LOT. Den titel favnede bredt, idet den erfarne svensker havde ansvaret for selskabets network planning, flyflåde, alliancer, eksterne relationer og infrastruktur.

Varmere himmelstrøg
I 2012 skiftede Ole Orvér polske LOT ud med et arbejde under noget varmere himmelstrøg, idet han blev chef for network planning hos Qatar Airways. Fra 2015 og halvandet år frem havde han en afstikker til airberlin, igen med ansvaret for udvikling af selskabets netværk, inden han vendte tilbage til Qatar, denne gang som chef for selskabets corporate planning.

Her på det seneste har han dog arbejdet som konsulent i luftfartsindustrien, hvor han har rådgivet både flyselskaber og lufthavne.

Så det er en erfaren luftfartsprofil, der nu bliver kommerciel direktør for det statsejede finske flyselskab.

Strategichef uden luftfartserfaring
Knap så meget luftfartserfaring – eller rettere ingen luftfartserfaring – har det andet nye medlem af selskabets øverste ledelse. 1. maj tiltræder en anden svensker, 38-årige Nicklas Ilebrand, nemlig som Senior Vice President hos Finnair med ansvaret for udvikling af selskabets strategi.

Nicklas Ilebrand kommer fra Nordea, hvor han gennem de seneste knap otte år har haft en række forskellige chefstillinger, hvoraf flere af dem har været med ansvaret for bankens strategiske arbejde. Ilebrand har tidligere også arbejdet for konsulenthuset McKinsey i Sverige.

”Jeg tror, at Ole og Nicklas ‘erfaring inden for international forretningsudvikling supplerer de stærke kompetencer, vi i øjeblikket har i Finnairs direktion, siger Finnairs koncernchef, Topi Manner, om de to nye ansigter i flyselskabets direktion.

Uden ansvar for ruteudvidelse
Da hverken Ole Orvér eller Nicklas Ilebrand er tiltrådt endnu, kan de tage æren for Finnairs seneste udvikling på ruteområdet. Men derfor kan de jo godt bifalde, at Finnair har besluttet sig for at gøre ruten til Guangzhou i Kina til en helårsrute fra det kommende vinterprogram.

Finnair åbnede ruten mellem Helsinki og Guangzhou i 2016, og har indtil videre kun fløjet ruten i sommerhalvåret med fire ugentlige frekvenser. Men fra slutningen af oktober bliver ruten altså helårlig – dog kun med to ugentlige rotationer om vinteren. Fra og med dette forår indsætter Finnair i øvrigt en af selskabets nye A350’ere på ruten, og dermed øges både passager- og cargo-kapaciteten.

Finnair flyver på syv kinesiske destinationer: Beijing, Shanghai, Nanjing, Chongqing, Guangzhou, Xi´an og Hong Kong, og i det aktuelle sommerprogram vil der alt i alt være 42 ugentlige frekvenser mellem Kina og selskabets hub i Helsinki.

 

Relaterede links

Finnairs Asien-trafik stagnerer

Finnair presses af øget konkurrence

Tilbagegang i Finnairs Asien-trafik