Ryanair-fly ved Go-fingeren i Københavns Lufthavn. (Foto: Michael Kidmose | CPH)

Tocifret vækst i CPH fortsætter

Også i november var der tocifret vækst i Københavns Lufthavn, selvom det var første måned i vintertrafikprogrammet. Siden 2019 er andelen af nyere flytyper blevet syvdoblet.

Væksten i Københavns Lufthavn synes at være ustoppelig i 2024. Den danske hovedstadslufthavn har i løbet af året sat flere rekorder, og selvom man har taget hul på det traditionelt svagere vintertrafikprogram, fastholdes den høje vækst.

Københavns Lufthavn havde i november 2.181.000 passagerer gennem terminalerne, og det var en stigning på 11,4 procent i forhold til samme måned året før.

Det var også flere end i november 2019, der var det sidste hele år før coronapandemien. Dengang var der 2.164.875 passagerer, mens november-rekorden dog stammer fra 2018 med 2.210.629 passagerer.

Ifølge Peter Krogsgaard, der er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, skyldes væksten den fortsatte rejselyst, som CPH har oplevet hele året.

“Vi oplever en fortsat stigende rejselyst og har 11 procent flere gæster gennem lufthavnen i forhold til samme periode sidste år. Det er populært med en tur til varmen i Sydeuropa eller en forlænget weekend i en storby. November er den første måned i flyselskabernes vinterprogram, som går til slutningen af marts, og vintermånederne er traditionelt mere stille end sommermånederne.”

Mere brændstofeffektive fly
I forbindelse med passagervæksten har Københavns Lufthavn valgt at sætte fokus på, at andelen af flytyper med lavere CO2-udledning er blevet øget betydeligt efter coronapandemien, hvorfor væksten i passagertrafikken er noget gunstigere for miljøet end tidligere.

Ifølge Københavns Lufthavn var andelen af “nye” flytyper i Københavns Lufthavn på fem procent i 2019, mens andelen i 2024 er næsten syvdoblet til 34 procent. Det er især Airbus A320neo-flyene fra SAS og Boeing 737 MAX’erne fra Norweigan og Ryanair, der slår igennem i denne statistik.

Også langdistancefly som Boeing 787 Dreamliner fra en række udenlandske ruteflyselskaber samt Airbus A350-flyene fra især SAS har været med til at trække udviklingen i den rigtige retning. 

“Det er en solid og positiv udvikling, som vi er tilfredse med. Fordelen ved de nye, moderne flytyper er, at de er mere brændstofeffektive og både larmer og forurener mindre, så det har stor betydning, når flyselskaberne skifter ud i flyflåden – og vi forventer, at det er en udvikling, der fortsætter,” siger Peter Krogsgaard.

Færre operationer på samme passagertal
Lufthavnen og miljøet nyder også godt af, at flyene bliver større og kan transportere flere passagerer, og samtidig har de seneste års udvikling med mangel på flykapacitet hos nogle af de væksttunge flyselskaber betydet, at der er flere passagerer i flyene på grund af høj belægning.

“I november kan vi se, at der er 14 procent færre fly, som letter og lander i lufthavnen sammenlignet med 2019, hvor passagertallet stort set var det samme. Det skyldes, at mange flyselskaber flyver med nye og større fly, og samtidig er belægningsgraden – altså antallet af solgte sæder – højere end tidligere,” lyder det fra CPH-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn overgår igen 2019-tal

CPH rykker fra skandinaviske konkurrenter

Rejsefesten i CPH fortsætter: Ny rekord i september