En Airbus A320-200 fra Air France. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Tog presser Air France til at skære 465 stillinger

Air France skærer ned på indenrigsruter og vil i den anledning nedlægge op til et halvt tusinde arbejdspladser. Konkurrence fra højhastighedstog presser flyselskabet.

Øget konkurrence får nu Air France til at revurdere sin kapacitet på det franske indenrigsmarked.

Air France-KLM-koncernen meddeler således i en pressemeddelelse, at det vil reducere kapaciteten indenrigs, hvilket kommer til at betyde, at op mod 465 stillinger skæres væk frem mod 2021. Denne beslutning sker som følge af, at flyselskabet vil forsøge at minimere tabet i konkurrencen med lavprisflyselskaber og franske TGV-højhastighedstog.

Nedskæringerne indenrigs i Frankrig vil udgøre 15 procent inden udgangen af 2021. Konkurrencen fra andre flyselskaber og særligt højhastighedstogene har lagt pres på Air France, som indenrigs har lidt tab på 717 millioner euro (svarende til 5,4 milliarder kroner, red.) siden 2013.

I de seneste fem år har de franske højhastighedstog vundet større indpas i landet og gjort det svært for Air France. Der er blevet mere kapacitet og rejserne er gjort hurtigere. I 2016 og 2017 blev der åbnet fire nye højhastighedstog-ruter, der forventes at tiltrække ekstra 4,7 millioner rejsende inden 2020. På ruter, hvor højhastighedstog forbinder Paris med franske regioner inden for to timer, har Air France tabt 90 procent af sin markedsandel, meddeler flyselskabet.

Åben og gennemsigtig dialog
I løbet af den kommende tid vil Air France indlede en høringsproces med franske fagforeninger og andre interessenter i forhold til de kommende jobnedlæggelser. Selskabet melder, at der ikke vil blive tale om tvungne afgange. Repræsentanter fra fagforeninger for Air France-ansatte har fået oplyst af Air France, at man ikke vil blive tvunget fra sit arbejde, men at der vil blive mulighed for frivillige aftrædelsesordninger eller skift til andre stillinger i flyselskabet.

”Mange nye talentfulde medarbejdere – piloter, kabinemedlemmer, mekanikere og ingeniører – vil slutte til os i 2019 for at støtte Air Frances vækst, men vi har også ansvaret for at sikre en jævn balance mellem vores aktiviteter inden for visse sektorer for at sikre deres langsigtede rentabilitet. Dette er tanken bag projektet, der i dag præsenteres for kortdistance-markedet,” siger Anne Rigail, koncernchef i Air France.

”Vi vil gennemføre høringsprocessen med vores arbejdsgrupper som en del af en åben og gennemsigtig dialog, og vi er engageret i at støtte alle medarbejdere, der ønsker at flytte til en ny stilling eller udvikle deres karriere.”

Koncernchef i Air France-KLM, Benjamin Smith, udtaler, at koncernen er fuldt ud engageret i at forsvare Air Frances berettigelse på det hjemlige marked, der er en afgørende og vigtig del for Air France og for Air France-KLM globalt set.

Ser man på den finansielle udvikling de seneste år for indenrigsforretningen i Air France, er der også klare røde tal. I 2017 led flyselskabet et tab på 96 millioner euro (717 millioner kroner, red.), og i 2018 var tabet på 189 millioner euro (1,4 milliarder kroner, red.).

 

Relaterede artikler:

Udfordrende første kvartal for Air France-KLM

Air France løfter sløret for vinternyheder

Air France indgår ny aftale med piloter

Air France stopper multibrand-strategi

Ny topchef vil af med Air France-datterselskab