Fly fra blandt andet Delta Air Lines og Air Canada i Ben Gurion (Foto: DavidivardiIL | Wikimedia Commons | CC BY-SA 4.0)

Trækker sig: Situationen i Mellemøsten spidser til

Flyselskaber fra både Europa og USA har midlertidigt indstillet beflyvningen af lufthavnen i Tel Aviv, mens myndighederne kræver, at der medbringes ekstra brændstof på flyvninger til Jordan.

Da der udbrød krig mellem Israel og Hamas i oktober sidste år, valgte en række flyselskaber at trække sig midlertidigt fra afgangstavlerne i Ben Gurion International Airport (TLV) ved Tel Aviv, men da krigens dagligdag indfandt sig, genoptog i hvert fald en del disse flyvningerne.

Den seneste tid er spændingerne i regionen dog tiltaget. Ikke mindst i denne uge hvor det kom frem, at Ismail Haniyeh, der er øverste leder for Hamas, er blevet dræbt i Irans hovedstad Teheran. Det følger i hælene på, at den militære leder Mohammed Deif blev slået ihjel tidligere i juli.

Ingen har taget skylden for drabet på Haniyeh, men de to hændelser har ført til en frygt for, at konflikten kan eskalere yderligere. Det har nu resulteret i, at flere flyselskaber atter vælger at vente og se, hvordan situationen udvikler sig i de kommende dage.

Aflyser til flere lufthavne
Air Canada, United Airlines, Delta Air Lines, British Airways og Air India var blandt de første flyselskaber, der meldte ud, at de ville indstille flyvninger af frygt for, om der var gengældelsesangreb på vej. Det skriver flere medier. Heriblandt The Washington Post.

Efterfølgende er Flydubai og flere andre fulgt efter. Alle flyvninger med Lufthansa og datterselskabet Swiss til Tel Aviv-lufthavnen er blevet aflyst indtil den 8. august, ligesom ansatte i landet er blevet tilbudt at forlade Israel.

Norwegian flyver sædvanligvis også til Tel Aviv, men denne trafik er indtil videre indstillet. Sara Westphal Emborg Neergaard, der er kommunikationschef hos Norwegian i Danmark, har tidligere på året udtalt til Check-in.dk, at selskabet ikke vender tilbage i årets sommertrafikprogram.

På baggrund af konflikten, som den militante organisation Hizbollah fra Libanon også er involveret i, vil Lufthansa, Swiss og Eurowings heller ikke beflyve hovedstadslufthavnen Beirut–Rafic Hariri International Airport (BEY). Denne trafik genoptages tidligst den 12. august.

Medbring ekstra brændstof
NOTAM er en forkortelse for Notice to Air Missions, og det er et notifikationssystem, der benyttes af både piloter og lufthavne. Det sætter piloter i stand til at modtage aktuelle oplysninger om eventuelle uregelmæssigheder.

Nu har myndighederne i Jordan benyttet NOTAM-systemet til at sende en besked, der gælder alle flyvninger til lufthavne på tværs af landet i Mellemøsten. Heri meldes det, at der skal være tilstrækkeligt brændstof til yderligere tre kvarters flyvning ombord.

I den kortfattede besked lyder det, at beslutningen er truffet på baggrund af en driftsmæssig årsag, men hvad denne i givet fald skulle være, uddybes ifølge Flightradar24 ikke nærmere.


Relaterede artikler:

Mange selskaber aflyser flyvninger til Mellemøsten

Flyselskaber vender tilbage til Tel Aviv

DAT fløj til Tel Aviv efter andre flyselskaber stoppede