Flyselskaberne begynder så småt at indfinde sig i den nye storlufthavn Beijing-Daxing. Tre selskaber fra Europa indleder snart flyvninger dertil.
Ved en stor åbningsceremoni den 25. september slog Beijing-Daxing International Airport (PKX) for første gang dørene op for kineserne. Efter fem års byggearbejde kunne den kinesiske præsident, Xi Jinping, officielt indvie den nye storlufthavn cirka 50 kilometer fra Beijings centrum.
Det første fly, der lettede fra hovedstadslufthavnen, var en Airbus A380 fra China Southern Airlines, som fløj mod Guangzhou i det sydlige Kina.
Nu begynder en række andre flyselskaber efterhånden at finde vejen til Beijing-Daxing International Airport. Således vil tre europæiske flyselskaber åbne ruter til lufthavnen inden for den nærmeste tid.
Den 27. oktober åbner British Airways en rute fra London Heathrow til den nye lufthavn, og der bliver afgang alle ugens dage med en Boeing 787-9 Dreamliner. Den 4. november melder Finnair sin ankomst til lufthavnen med en Airbus A330-300 og med tre ugentlige afgange.
Sidst, men ikke mindst, vil LOT i midten af januar flyve fire gange om ugen med en Boeing 787-8 Dreamliner til Beijing Daxing. Tidligere lød meldingen, at det polske flyselskab ville ankomme til den nye lufthavn allerede i slutningen af oktober.
Indledningsvis 119 Daxing-ruter
I det kommende vintertrafikprogram skal Beijing-Daxing International Airport i første omgang håndtere i alt 15 flyselskaber – syv indenrigsselskaber og otte udenlandske operatører. I alt vil lufthavnen kunne tilbyde 119 ruter, hvoraf 104 er indenrigsruter, mens der er 15 internationale ruter til 15 forskellige destinationer.
De indenlandske flyselskaber, der vil operere fra storlufthavnen, er Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, China United Airlines, Hebei Airlines, Juneyao Air og Beijing Capital Airlines. Udenrigsselskaberne tæller – foruden British Airways, Finnair og LOT – Royal Brunei Airlines, Himalaya Airlines, iFly, Malaysia Airlines og Royal Air Maroc.
Skal håndtere op mod 100 millioner rejsende
Beijing-Daxing International Airport har én stor søstjerneformet terminal med standpladser til i alt 268 fly. Lufthavnen er bygget på et 47 kvadratkilometer stort areal med hele fire start- og landingsbaner – heraf tre i syd-nordlig retning og én tværbane i vest-østlig retning. Terminalens areal er 700.000 kvadratmeter, eller hvad der svarer til 98 fodboldbaner.
Lufthavnen sigter mod at kunne håndtere 45 millioner passagerer i 2022, og i 2025 skal tallet lyde på 72 millioner rejsende. På sigt er ambitionen at stige yderligere til 100 millioner. Passagererne kan rejse til lufthavnen med den nye metrolinje ved navn Daxing Airport Express, højhastighedstog, intercitytog eller via bil på motorvejen.
Rejsende i Beijing-Daxing International Airport vil opleve, at meget foregår per automatik og uden fysiske dokumenter. Passagererne kan således forvente selvbetjening ved check-in og bagagedrop og ansigtsgenkendelse ved sikkerhedskontrol.
Relaterede artikler:
Ny Beijing-lufthavn er officielt åbnet