En delegation fra Icelandair ved leveringen af nyt MAX-fly hos Boeing i Seattle. Foto: Icelandair

Tre MAX-fly til Icelandair på en uge

I løbet af den forgangne uge har Icelandair fået leveret tre Boeing 737 MAX i Seattle, og dermed har flyselskabet øget sin MAX-flåde med 50 procent.

Icelandair har modtaget yderligere tre Boeing 737 MAX, der fremover bliver en vigtig flytype i selskabets operation.

’Vi var glade for at modtage to helt nye Boeing MAX-fly fra Seattle i denne uge. Et tredje MAX-fly blev også leveret i Seattle og forventes at ankomme til Island senere på ugen’, skrev Icelandair på LinkedIn i lørdags.

Flyene med registreringerne TF-ICP og TF-ICC blev 24. maj fløjet fra Boeings anlæg i Seattle til Keflavik International Airport ved Reykjavik. TF-ICP er en Boeing 737 MAX 8, mens TF-ICC er en Boeing 737 MAX 9.

Det tredje nyleverede MAX-fly, TF-ICB, landede i Island 1. juni klokken 03.40. Flyet er af versionen MAX 9, som Icelandair altså har modtaget to af i den seneste flyleverance.

Afventer yderligere tre MAX-leveringer
De tre nye MAX-fly øger dermed Icelandairs flåde af denne flytype med 50 procent. I forvejen havde det islandske flyselskab fem MAX 8 og én MAX 9, og de to flytyper har henholdsvis 160 og 178 sæder i kabinen.

Icelandairs tre nye MAX-fly har på traditionsrig vis fået navne efter islandske naturvidundere. TF-ICP har navnet Landmannalaugar efter højlandsområdet kendt for sine varme kilder og farverige landskaber. TF-ICC hedder Kirkjufell, der er opkaldt efter det mest fotograferede bjerg i Island. TF-ICB har fået navnet Langjökull efter Islands næststørste gletsjer.

I august 2020 annullerede Icelandair 25 procent af MAX-ordren, så selskabet kun vil modtage i alt 12 fly. De tre seneste leveringer betyder, at der fortsat er tre MAX-fly, der afventer levering til Icelandair. Tidligere har det været oplyst, at flyene vil blive leveret frem til første kvartal i 2022.

Det blev en historisk dag for Icelandair, da selskabet 8. marts i år atter kunne sende Boeing 737 MAX i kommerciel trafik. Flyene havde været på jorden siden 12. marts 2019, da de blev groundede som følge af den anden ulykke med flytypen. Første flyvning med MAX gik fra Keflavik-lufthavnen til Københavns Lufthavn.

MAX-fly var henvist til jorden
For nylig havde Icelandair et MAX-fly stående på jorden i flere uger, da det sammen med en række andre MAX-fly fra forskellige operatører var omfattet af en teknisk fejl. Flyet med registrering TF-ICO var imidlertid henvist til jorden fra 12. april til 21. maj 2021.

Det var Boeing selv, der anbefalerede operatører over hele verden til at lade nogle bestemte MAX-fly blive på jorden. En teknisk fejl, der kunne påvirke standby-strømstyringsenheden, et afbryderpanel og hovedinstrumentpanelet, skulle udbedres ved nogle opdateringer.

Det var i alt 106 MAX-fly fra cirka 20 flyselskaber, der måtte blive på jorden som følge af den tekniske fejl. De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, understregede, at problemerne med MAX-flyene intet havde at gøre med de tekniske fejl i MCAS-systemet, der var indirekte årsag til de to dødsulykker med flytypen i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

 

Relaterede artikler:

Icelandair tilbyder ombooking for MAX-passagerer

Icelandair annullerer 25 procent af MAX-ordre

Atter Boeing 737 MAX i Københavns Lufthavn