Fly fra Brussels Airlines parkeret i Zaventem-lufthavnen ved Bruxelles. (Foto: Brussels Airlines | PR)

Tusindvis af timer for at nedlukke et flyselskab

Brussels Airlines indstillede operationerne den 21. marts, og et halvt hundrede fly skal i foreløbigt otte uger stå på jorden. Dertil kræves mange timers forberedelse og løbende indsats.

I midten af marts begyndte Lufthansa-datterselskabet Brussels Airlines gradvist at foretage en midlertidig nedlukning af flyselskabet, og fra den 21. marts var alle 52 fly parkeret på jorden i Zaventem-lufthavnen ved Bruxelles, og de kommer tidligst i luften den 15. maj.

Når man sætter fly på jorden svarer det ikke på nogen møder til at parkere en bil. Der er et stort arbejde, der skal gøres for at sikre, at flyene kan være i den rette stand, når de atter skal i luften igen.

Brussels Airlines beskæftiger 22 Airbus A319, 16 A320 og 14 A330, og alene at parkere og forsegle et Airbus A330-langdistancefly koster omkring 400 mandetimer, da flyselskabets tekniske afdeling slavisk skal følge den manual, som Airbus har lavet for at kunne sikre en forsvarlig opbevaring.

Det betyder, at vinduerne er blevet tapet til for at forhindre, at sollys affarver interiøret, mens landingsstel og motorer er blevet pakket ind, så fugle ikke kan bygge rede, ligesom det også forhindrer korrosion, der kan give rustdannelser. I kabinen er alle sæder blevet overtrukket med plast, så de holder sig rene og pæne.

Repræsenterer i gennemsnit 80 arbejdspladser
Selvom samtlige 52 Brussels Airlines-fly har været parkeret i foreløbigt tre uger, så er der stadig opgaver at udføre for ansatte i flyselskabets tekniske afdeling.

Hver dag skal hjulene på flyene drejes en smule, så de ikke bliver slidte af under den konstante vægt af det stillestående fly, og hver uge er der forskellige inspektioner, der skal gennemføres på samtlige fly. Det kræver omkring 30 fuldtidsansatte til disse opgaver, hvor det også er muligt at udføre mindre reparationer.

Hvert af de 52 fly på jorden repræsenterer i gennemsnit 80 arbejdspladser, da Brussels Airlines samlet har omkring 4.200 ansatte. Omkring 700 er piloter, 1.850 er kabineansatte, mens der er 330 ansatte i den tekniske afdeling samt 1.325 i alle øvrige funktioner på jorden.

Lige nu skønnes det, at flere end 15.000 af omkring 26.000 kommercielle fly over hele verden står på jorden.

 

Relaterede artikler:

Lukker Germanwings og reducerer med 42 fly

Om lidt bliver her stille

Lufthansa-selskaber skærer 25 procent i Europa