Tvivlsom ‘hjælp’ til Cimber-kunder

Luftfartsselskaber og rejsearrangører har været ved at falde over hinanden for at tilbyde særpriser til Cimber Sterlings kunder, der har mistet betalte billetter. Flere tilbud har dog været ulovligt markedsført.

Få timer efter Cimbers Sterling konkurs var konkurrerende luftfartsselskaber og rejsearrangører ved at falde over hinanden med tilbud og “hjælpepakker“, der skulle afbøde smerten for de mange passagerer, der havde fået forstyrret rejseplanerne eller havde mistet penge på købte billetter.

Først ude var de store charterarrangører, der under overskrifter som “Bravo Tours redder ferien“ og “Star Tour kommer strandede Cimber Sterling kunder til undsætning“ under dække af superhelte forsøgte af vinde forretning. Det gamle dansk ordsprog, “Den enes død, den andens brød“ kom fuldt ud til udtryk herigennem.

Men heller ikke de øvrige luftfartsselskaber holdt sig tilbage. Britisk-finske Flybe Nordic, der flyver på ruten mellem Stockholm-Bromma og København, har på sin hjemmeside frem til den 13. maj en særlig “Rescue Fare“ for Cimber Sterling-kunder. Her skal man betale en særpris på 550 kronerfor en flyrejse mellem København og Stockholm. Men særprisen er tvivlsom, når det samtidig fremgår, at man fra 14. maj igen kan købe Flybe-lavpris til 300 kroner for samme strækning.

Ulovlig markedsføring
Det norske lavprisflyselskab Norwegian var heller ikke sen til at tilbyde specialpriser til Cimber Sterling-kunder på i alt 12 flystrækninger. Priserne varierer fra 560 kroner til 745 kroner per strækning. Tilbuddet er gældende frem til den 13. maj, og der skal indtastes en særlig rabatkode “Cimber12“ for at kunne bestille til den rabatterede pris.

Man skal dog altid huske at læse det med småt. For her står nemlig, at billetpriserne er eksklusive skatter og afgifter. Her bliver det direkte ulovligt, idet der i Danmark kun må markedsføres flyrejser inklusive skatter og afgifter.

Samme brøler laver tjekkiske CSA Czech Airlines, der også tilbyder den “Rescue Fare“ på 740 kroner mellem København og Prag. Heller ikke denne pris er inklusive skatter og afgifter.

“Det har været nødvendigt at fastsætte én samlet pris for alle tilbud, da passagerafgifterne er forskellige i lufthavnene. Det er ikke gjort for at snyde nogen, men det er ment som et tilbud fra vores side,“ siger Johan Bisgaard Larsen i en kommentar til den ulovlige markedsføring.

Hos Forbrugerombudsmanden, der holder øje med om luftfartsselskaberne følger reglerne, siger specialkonsulent Andreas Weidemann: “Hvis ikke man kan få den pris, der er annonceret, så er det problematisk. Man skal oplyse den samlede pris for disse flyvninger i henhold til artikel 23 i EU-forordning 1008/2008“.

Skal holde tungen lige i munden
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ellers opfordret til, at forbrugerne skulle være opmærksomme på, om andre flyselskaber tilbyder hjemrejsebilletter til en nedsat pris i forbindelse med konkursen.

Men her skal man som forbruger holde tungen lige i munden. Først og fremmest skal man sikre sig, at de markedsførte tilbud er inklusive skatter og afgifter. Dernæst skal man sikre sig, at rabatkodens billetpris ikke er dyrere end de sædvanlige markedsførte priser.

Rejser man eksempelvis med Norwegian flight DY3659 den 10. maj fra Barcelona til København, er den aktuelle pristirsdag eftermiddag på673 kroner inklusive skatter og afgifter. Indtaster man “Cimber12“ rabatkoden bliver prisen i stedet 940 kroner inklusive skatter og afgifter og således næsten 40 procent dyrere.

Hertil siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen: “Vi har valgt en fast pris uden skatter og afgifter for at sikre enkeltheden. Men selvfølgelig skal man vælge den sædvanlige publicerede prisen, hvis den bliver billigere uden Cimber-koden. Men jeg kan godt garantere, at hovedparten af billetterne er billigere end normalt.“

En påstand, der ved nærmere afprøvning trods alt holder. Men noget tyder på, at man som forbruger ikke ukritisk skal tage imod de mange særlige tilbud, men i stedet foretage en vurdering i hvert enkelt tiltælde.