Uændret Delta-kapacitet til København

Trods konkurrence fra Norwegian vil Delta Air Lines fastholde kapaciteten på ruten fra København til New York i det kommende sommertrafikprogram.

Da Delta Air Lines i slutningen af maj måned 2010 etablerede sig på ruten mellem København og New York, var det amerikanske selskab alene om at beflyve den store J.F. Kennedy-lufthavn.

Sidenhen har konkurrencesituationen ændret sig. SAS har opgraderet fra syv til 12 ugentlige afgange mellem København og Newark-lufthavnen i højsæsonen, mens Norwegian i mellemtiden er kommet til og næste sommer flyver fire gange om ugen til New York-JFK.

Alligevel har Delta Air Lines valgt at fastholde samme ugentlige kapacitet på København-New York ruten i den kommende sommer.

Fra den 2. juni vil Delta således flyve fem gange om ugen til New York-JFK, og fra den 1. juli skrues der op til daglige afgange. Ruten opereres med et Boeing 757-200 fly med plads til 164 passagerer, hvorfor kapaciteten i højsæsonen vil være på 2.296 sæder om ugen.

Det skal holdes op imod Norwegians 2.238 sæder på fire ugentlige returflyvninger med 291-sæders Boeing 787-8 Dreamliner-fly samt SAS, der flyver syv rotationer om ugen med Airbus A330-300 til 264 passagerer og fem rundture med A340-300, der er indrettet med 245 sæder. Det betyder, at SAS udbyder 6.146 sæder om ugen i højsæsonen mellem København og New York vice versa.

Vækst i rejser mellem København og New York
Hos Delta Air Lines fastholder man kapaciteten, da flyselskabet hæfter sig ved, at der er en stigende efterspørgsel på rejser mellem det amerikanske kontinent og den danske hovedstad.

“Interessen for Danmark er stor. Ifølge tal fra World Travel & Tourism Council vil antallet af turister, der ønsker at besøge Danmark, stige med 3,4 procent årligt. En direkte rute mellem København og New York-JFK vil være med til at understøtte interessen for at besøge Danmark og samtidig gøre det nemt for danskere, der ønsker at besøge New York,“ siger Perry Cantarutti, der er direktør for Europa, Mellemøsten og Afrika hos Delta Air Lines.

Det er dog ikke alle Delta-passagerer, der alene besøger New York. Fra Terminal 4 i J.F. Kennedy-lufthavnen er det muligt at flyve videre til en lang række destinationer på det nordamerikanske kontinent. Netop denne mulighed er Deltas største styrke i konkurrencen med Norwegian, der kun kan tilbyde passagererne at flyve direkte mellem København og New York.

I 2013 rejste 256.659 passagerer på ruten mellem København og New York, hvoraf 26.779 var på Deltas rute til J.F. Kennedy-lufthavnen. I 2014 var der ved udgangen af oktober 305.129 passagerer på ruterne, hvoraf alene 94.680 havde benyttet sig af Delta og Norwegian. Det indikerer en øgning i det samlede passagertal på 100.000 i 2014 svarende til en vækst på omkring 35 procent.