(Foto: Arne V. Petersen)

Uenighed om snemængder i CPH

Københavns Lufthavn og DMI er ikke helt enige om omfanget af snevejret, der lørdag morgen forsinkede en række fly og resulterede i omdirigeringer af langdistancefly.

Lørdag morgens snefald i Københavns Lufthavn kom bag på lufthavnens trafikchef og snerydningstjenesten, der ikke var i stand til at rydde banerne hurtigt nok. Derfor blev flere fly omdirigeret til andre lufthavne, da man måtte indstille ankommende trafik i 20 minutter, da banelysene ikke kunne holdes synlige. Herudover opstod der forsinkelser på afgående fly som følge af ventetid ved de-icing anlæggene.

Da snefaldet var uvarslet og særdeles lokalt, var der ikke indkaldt ekstra mandskab udover beredskabet på fire personer samt den ansvarlige sneleder.

Københavns Lufthavn trafikchef Dan Meincke har over for CHECK-IN.dk oplyst, at der kom otte centimer sne i løbet af halvanden time. Men disse informationer kan DMI ikke bekræfte.

“Det fremgår af udskriften for vejrstationen 618000 i Københavns Lufthavn, at der er faldet sne i cirka seks timer i perioden fra kl. 02.00 til kl. 08.00 den 13. februar. Der er faldet 4,2 millimeter smeltet nedbør i perioden. Mit bud er, at det maksimalt svarer til 4,2 centimeter sne,“ skriver klimatolog Mikael Scharling fra DMI i en mail til CHECK-IN.dk.

Afviser DMI´s målinger
Københavns Lufthavn benytter to systemer med vejroplysninger fra henholdsvis DMI og MeteoGroup, da viden om og varsling af ændrede vejrforhold er vigtigt for lufthavnen.

Lufthavnen er da heller ikke overraskende uenig i DMI´s vurdering af mængden af sne, der ramte lufthavnen.

“DMI´s målinger hænger ikke sammen med virkeligheden. Derimod skal vi lige have en snak med DMI, så vi kan sikre, at det ikke kan komme bag på os igen. Der blev varslet risiko for under en centimer sne,“ fastslår trafikchef Dan Meincke fra CPH.

Københavns Lufthavns egne målinger er foretaget af det mandskab, der kører ud og måler friktionen på banen. Der var tale om visuelle målinger med tommestok, mens DMI-målingerne er baseret på sensorer.

DMI erkender da også, at der kan være en marginal fejlbehæftelse i deres målinger, da der er tale om en automatisk måler, der står på et stort og åbent areal, og hvis sneen blæser lidt rundt, kan den blæse hen over måleren og ikke ned i den.

Tæt på flere omdirigeringer
Det var i øvrigt i sidste øjeblik, at Københavns Lufthavn kunne genåbne for den ankommende trafik, da der lå seks fly i holding-position, hvoraf de tre var ankommende fly fra Bangkok, New York og Washington DC.

Langdistancefly fra Den Dominikanske Republik og Singapore valgte dog at søge til andre lufthavne, og det samme var tilfældet med Ryanair fra Kaunas.

“En diversion erén for meget. Vi bliver aldrig færdige med at forbedre vores vinter-setup, for vi lever af at få vores fly afsted til tiden – sikkert og effektivt,“ understreger trafikchefen.