Henrik Nipper, formand for Metal Luftfart. (Foto: Dansk Metal)

Vækst i luftfart kræver fokus på løn- og arbejdsvilkår

DEBAT: Den nye prognose fra Boeing, som forudser et globalt behov for 2,4 millioner nye ansatte i luftfartsindustrien frem til 2043, bør få alarmklokkerne til at ringe hos alle aktører i branchen – også i Danmark.

Af afdelingsformand Henrik Nipper fra Metal Luftfart

Mens væksten i flytrafikken skaber en hidtil uset efterspørgsel efter piloter, teknikere og kabinepersonale, må vi erkende, at løsningen på denne udfordring ikke blot ligger i tal og prognoser, men også i vores evne til at tilbyde ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

Boeings prognose viser, at der alene i Eurasien vil være behov for 155.000 nye piloter, 167.000 nye teknikere og 240.000 nyt kabinepersonale frem mod 2043.

Som formand for både piloter, teknikere og kabinepersonale glæder det mig, at der fremadrettet efterspørges flere dygtige ansatte i branchen. Men tallene er høje, og der er ingen garanti for, at især unge mennesker pludselig valfarter til luftfartsbranchen.

Under og efter pandemien har vi blandt andet oplevet mange flyteknikere, som har forladt hangarerne og værkstederne. Deres kompetencer er værdsatte, og lønvilkårene kan være betydeligt mere attraktive i andre brancher.

Luftfartsbranchen er slet ikke så attraktiv, som den tidligere har været, og det kan vores medlemmer mærke.

Afgørende at fokusere på kvalitet
Hvor stiller det så dansk luftfart og den forventede globale vækst?

Luftfartsbranchen er vital for produktionsdanmark, beskæftigelse og infrastruktur. Men det er også en branche præget af hård international konkurrence og politisk bevågenhed.

Det kan gøre arbejdsforholdene udfordrende, og det er præcis derfor, vi bliver nødt til at sikre gode arbejdsmiljøer og ordentlige arbejdsforhold. Det er essentielt, at vi både kan tiltrække og fastholde de dygtige medarbejdere, der skal sikre, at Danmark kan tage del i den globale efterspørgsel og vækst.

I takt med at flytrafikken vender tilbage til og overstiger niveauet fra før pandemien, er det afgørende, at vi ikke blot fokuserer på kvantitet, men også på kvalitet. Investeringer i nye og nuværende medarbejdere vil være en investering i fremtiden.


Relaterede artikler:

Behov for 2,4 millioner nye ansatte i luftfarten

Flyselskab vil ansætte 13.000 nye medarbejdere i 2024

Stigende arbejdsbyrde efter COVID-19