Danish Air Transport A320-200 - OY-LHD.

Valutakurser drillede DAT

Trods en fremgang i driftsresultatet måtte Danish Air Transport Holding i 2014 bogføre negative valutakursændringer på 18,9 mio. kroner. Bundlinjen blev mere end halveret i forhold til året før.

For mange flyselskaber er det en hårfin balancegang at være kraftigt eksponeret mod den amerikanske dollar, der har indflydelse på fly- og brændstofpriser.

Det måtte Danish Air Transport også sande, da det danske flyselskab måtte bogføre en samlet negativ kursændring på 18,9 mio. kroner i 2014. Det viser den netop offentliggjorte årsrapport.

Flyselskabet oplyser i en pressemeddelelse, at resultatet indeholder en negativ kursregulering på omkring 11 mio. kroner, da DAT-gruppens flyfinansiering holdes i amerikanske dollars. Det var dog ikke det hele, da 24,3 mio. kroner er bogført i omkostninger til valutakursændringer mod 5,4 mio. kroner i indtægter, hvilket netto svarer til 18,9 mio. kroner.

DAT-gruppen, der omfatter selskaberne Danish Air Transport A/S, Danish Air Transport Leasing A/S samt litauiske UAB DAT Lite og UAB DOT, omsatte for 503 mio. kroner i 2014. Resultatet af den primære drift blev øget fra 27,7 mio. kroner til knap 42 mio. kroner, mens bundlinjen blev halveret fra 22,3 til blot 10,9 mio. kroner.

“Vi er forsigtigt tilfredse med årets resultat,“ konkluderer DAT´s administrerende direktør Jesper Rungholm, der allerede kan gøre sig klar til at tilbageføre en del af valutakursændringerne, hvis den øjeblikkelige kurs på amerikanske dollars ikke ændrer sig væsentligt inden balancedagen per 31. december 2015.

Problematisk opstart på A320-operationerne
Udover valutakursændringerne kan opstarten af Airbus A320-flyvningerne til chartermarkedet også aflæses i regnskabet. Det blev nemlig en meget problematisk og kostbar affære at tage hul på charterflyvningerne i 2014.

“Den stærkt forsinkede Airbus-introduktion betød store driftsproblemer, og indleje af ekstern kapacitet og kompensationer til kunder har forringet resultatet med mere end 10 millioner kroner,“ forklarer Jesper Rungholm.

Aftalen om charterflyvningerne var indgået med Primo Tours, der flyver sine gæster ud af Billund Lufthavn. I slutningen af 2014 overtog den Ringkøbing-baserede rejsearrangør Århus Charter, således at man i 2015 forventer at sende 60.000 gæster på ferie med DAT som hovedleverandør.

“Samarbejdet med Primo Tours stod sin prøve i foråret (2014, red.), og vi er meget taknemmelige for den indsats og forståelse, som vi oplevede. Vi er derfor også ekstra stolte over, at samarbejdet med Primo Tours blev udvidet senere i 2014, da Århus Charter nu også blev en del af vores produktion,“ fortæller DAT-direktøren.

Den svære start på A320-operationerne har dog ikke afskrækket DAT fra at prøve kræfter med markedet. I 2015 har selskabet således købt yderligere to A320-fly.

“Vi vil fortsat øge vores flåde af Airbus A320-fly, men primært på underleverandør-markedet,“ understreger Jesper Rungholm.