Nu er det første skridt i retning af at skabe en ny stor luftfartskoncern taget, da Abra Group har til hensigt at slå Gol sammen med et andet flyselskab på det brasilianske marked.
I oktober sidste år udvidede luftfartskoncernen Abra Group, som især fokuserer på markedet i Latinamerika, officielt porteføljen med det spanske ACMI-selskab Wamos Air, efter alle relevante myndigheder havde nikket til handlen.
Koncernen ejer i forvejen lavprisflyselskabet Gol Linhas Aéreas Inteligentes fra Brasilien, det colombianske flyselskab Avianca samt en mindre del af Sky Airline fra Chile, men tilføjelsen af Wamos Air har ikke lagt låg på ambitionerne om at vokse.
Abra Group har netop underskrevet et ikke-bindende forståelsespapir Azul Linhas Aéreas Brasileiras. Det er første skridt på vejen mod, at deres forretninger slås sammen i Brasilien, der er Azuls hjemmemarked.
Vil blive næststørst
De to selskaber mener, at der er grundlag for at slå Azul sammen med Gol, da man er kommet frem til, at omkring 90 procent af flyselskabernes ruter komplimenterer hinanden, mens det kun er de resterende 10 procent, der overlapper.
En opgørelse over de største flyselskaber i Sydamerika målt på 2023-passagererne viser, at LATAM var størst med 73,8 millioner, dernæst fulgte Avianca Group med 31,9 millioner og GOL med 30,9 millioner flyrejsende. På fjerdepladsen var Azul med 29,2 millioner passagerer.
Det er indtil videre kun LATAM, der er registreret med et passagertal for sidste år. Det er på 82 millioner. Alt peger dog på, at hvis Azul og Gol ender med at blive slået sammen, så vil de med 60,1 millioner passagerer udgøre den næststørste enhed på markedet.
Hvis aftalen ender med at blive ført ud i livet, vil de to selskaber beholde deres individuelle driftstilladelser og varemærker. Tilsammen flyver selskaberne til flere end 200 destinationer i Brasilien og udlandet.
Abra Group fortæller desuden, man nærer planer om at udvide begges rutenetværk i fremtiden.
Skal være færdig med Chapter 11
Næste skridt er, at Azul og Abra Group skal blive enige om de økonomiske vilkår, komme i mål med due dilligence-processen og indgå en håndfast aftale, der kan godkendes af de forskellige påkrævede instanser. Heriblandt de brasilianske konkurrencemyndigheder.
Det kræver desuden også, at Gol Linhas Aéreas Inteligentes kommer helskindet gennem den Chapter 11-proces, som selskabet i øjeblikket er i gang med ved en amerikansk domstol. Selskabet sigter efter, at den vil være et overstået kapitel i løbet af maj i år.
“Vi er stolte af at kunne offentliggøre vores hensigt om at afdække mulighederne for at kombinere Gol og Azul med henblik på at etablere en mere konkurrence- og modstandsdygtig global luftfartsaktør,” siger finansdirektør Manuel Irarrazaval fra Abra Group.
”I tråd med Abras strategi om at styrke koncernen på det brasilianske marked, er dette et vigtigt skridt i retning af at yderligere styrke tilstedeværelsen i Brasilien og vores globale netværk.”
Relaterede artikler:
Wamos Air får Avianca og Gol som kolleger