Fly fra det regionale norske flyselskab Widerøe. Foto: Widerøe

Widerøe er utålmodige omkring kortbaneudbud

Widerøe har endnu ikke fået kontrakter på plads for nogle af de FOT-ruter, der skal betjenes fra 1. april 2024. Selskabet har derfor været nødt til at lave en foreløbig opdatering af tidtabellen.

Utålmodigheden sniger sig ind hos Widerøe, da der fortsat pågår forhandlinger med Samferdselsdepartementet – den norske pendant til Transportministeriet – omkring kortbaneudbuddet i Norge.

I alt 24 ruteområder blev sendt i udbud 27. april i år, hvoraf seks ruter indtil videre er blevet tildelt et flyselskab. Således afventes der stadig endelige kontrakter på de øvrige 18 ruteområder, hvoraf Widerøe angiveligt har været eneste budgiver.

Betjeningen af de statsstøttede FOT-ruter skal begynde 1. april næste år, og det regionale norske flyselskab er derfor bekymret over, at der er sket forsinkelser i færdiggørelsen af kontrakterne.

Det er nyt i dette års udbud, at de berørte lokalsamfund skal høres, inden der lægges en endelig tidtabel. Og det er en omfattende proces, som vil tage tid, lyder det fra Widerøe. Manglende afklaring af tidtabeller er udfordrende for virksomheder og beboere, der er afhængige af fly som offentlig transport i det såkaldte Distrikts-Norge. Det skaber en uforudsigelighed for lokalsamfundene efter 1. april, lyder det.

Borgmestre er bekymrede
Som konsekvens af fortsatte forhandlinger om kontrakterne på flere af FOT-ruterne har Widerøe set sig nødsaget til at opdatere bookingsystemet med nye tidtabeller fra 1. april 2024, men tiderne er ikke endelige, lyder det.

Billetpriserne er herudover blevet sat ned i henhold til de nye udbudskriterier, der også omfatter krav til kapacitet og frekvenser.

”Tildeling af udbuddet er kun startskuddet for, hvordan tidtabellen kommer til at se ud i Distrikts-Norge. Vi er forpligtet til at høre mange lokalsamfund i denne proces, og vi får dagligt henvendelser fra bekymrede borgmestre, som synes, det tager for lang tid,” fortæller Christian Skaug, kommerciel direktør i Widerøe.

”Det er en omfattende proces. Hvis vi skal have mulighed for at tage hensyn til nogle af inputtene, inden for de økonomiske rammer, udbuddet sætter, har vi brug for en hurtig afklaring.”

DAT vandt tre ruteområder
Mens der fortsat mangler afklaring omkring 18 af de i alt 24 ruteområder i udbud, blev de seks første rutekontrakter tildelt i begyndelsen af oktober.

Widerøe blev tildelt ruteområderne 3-5, mens det danske flyselskab DAT havde det laveste krav til tilskud på ruteområderne 15-17 og derfor vandt kontrakten på disse udelukkende i konkurrence med Widerøe. Der er tale om ruterne Oslo-Røros, Oslo-Florø samt Oslo-Stord, hvor DAT i øjeblikket flyver på de to sidstnævnte ruter, mens selskabet tidligere har fløjet mellem Oslo og Røros.

De 24 ruteområder i udbud fra den norske stat skal alle betjenes i perioden fra 1. april 2024 til 31. oktober 2027.

 

Relaterede artikler:

DAT vinder kontrakt på tre norske ruter

Widerøe: Markedet falder i forhold til 2022

Widerøe takker nej til at overtage Karup-rute