I april oplevede Widerøe for første gang en tilbagegang i markedet, når man sammenligner med samme måned i 2022, da der var 13,7 procent færre passagerer ombord på selskabets flyvninger.
Widerøe har netop offentliggjort trafiktallene for april, og de viser, at måneden blev en kende svagere end selskabet havde regnet med. Tallene rummer dog også bemærkelsesværdig detalje, når man kaster et blik på mængden af rejsende for et år siden.
I løbet af den fjerde måned i år gik 240.000 passagerer ombord i et af de hvide og grønne fly, som udgør selskabets flåde, der i alt består af 47 fly, hvoraf 44 er forskellige udgaver af Dash-8, mens de resterende tre er E190-E2-fly fra Embraer.
Antallet af passagerer repræsenterer en nedgang på 13,7 procent sammenlignet med april 2022. På daværende tidspunkt betjente det norske flyselskab 278.000 rejsende på trods af, at branchen dengang først så småt var kommet i gang med genopretningen efter COVID-19-pandemien.
Ramt af højere omkostninger
Alt i alt havde de flyvninger, som Widerøe har foretaget i løbet af april, en belægningsgrad på 56,6 procent, hvilket også repræsenterer et fald i forhold til for et år siden, hvor den var 64,1 procent. I år var belægningen altså 7,5 procentpoint mindre.
Flyselskabet samlede udbudte sædekapacitet var 154 millioner passagersædekilometer og ud af disse blev 87 millioner solgt. I april sidste år udbød Widerøe 166 millioner passagersædekilometer og solgte 106 millioner, så der er altså tale om en nedgang på henholdsvis 7,2 procent og 17,9 procent.
Ifølge Widerøe er det første gang, man oplever, at markedet går tilbage i forhold til 2022. Udviklingen tilskrives en svag kurs på den norske krone, som resulterer i højere omkostninger til eksempelvis brændstof, som flyselskabet fortæller, er steget med 70 procent siden 2019. Det har fået selskabet til at hæve billetpriserne, hvilket har trukket efterspørgslen i en negativ retning.
”Branchen befinder sig i en meget vanskelig situation, hvor en svag kronekurs giver store omkostningsstigninger, som vi kun delvist kan sende videre til kunderne. Dét kombineret med højere skatter og afgifter i forhold til 2022 betyder, at det samlede marked for første gang er mindre end det var i 2022,” udtaler koncernchef Stein Nilsen fra Widerøe.
Vil samarbejde tættere med Norwegian
I juli sidste år indledte Widerøe et samarbejde med Norwegian om interlining, så de passagerer hvis rejse kræver flyvninger med flere selskaber, får mulighed for at skifte mellem flyselskaberne uden eksempelvis at skulle afhente den medbragte bagage eller foretage check-in på ny.
Nu oplyses det, at de to selskaber har besluttet at udvide samarbejdet, hvilket konkret kommer til udtryk ved, at det fremover også vil kunne benyttes af rejsende, som skal flyve fra Norge til en destination i udlandet eller den modsatte vej.
Christian Skaug, der er kommerciel direktør hos Widerøe, forklarer, at selskabet har modtaget mange henvendelser fra kunder, der var glade for muligheden, og derfor har man valgt at øge samarbejdet. Derudover lyder det, at trods tilbagegangen for trafikken i april, venter flyselskabet forsat, at det bliver ”en god rejsesommer” i år.
Relaterede artikler:
Rusland forstyrrer GPS-signaler for Widerøe-piloter