Det regionale svenske flyselskab Air Leap lukker to indenrigsruter fra Stockholm Arlanda. Selskabet vil have større fokus på ruter fra Bromma-lufthavnen.
Siden midten af marts har Air Leap-ruterne fra Stockholm Arlanda til henholdsvis Karlstad og Jönköping været indstillet i forbindelse med COVID-19-pandemien.
De to svenske indenrigsruter vender imidlertid ikke tilbage, da Air Leap har besluttet at nedlægge dem. Ifølge P4 Jönköping skyldes lukningerne i høj grad den nuværende krise, der har forværret økonomien i det svenske flyselskab.
Jon Melkersson, administrerende direktør i Air Leap, fortæller til det svenske medie, at det rent kommercielt ikke længere er holdbart at betjene de to ruter fra den svenske hovedstadslufthavn. Han efterlyser større støtte fra det svenske erhvervsliv.
Smålands-Tidningen skriver dog, at Air Leap gerne vil betjene Karlstad og Jönköping, hvis den svenske myndighed Trafikverket beslutter, at der skal være trafikpligt til de to regionale lufthavne.
Tre Arlanda-ruter tilbage
Over for Smålands-Tidningen oplyser Rony Forsberg, administrerende direktør i Jönköping Lufthavn, at der føres drøftelser om øget trafikpligt på ruten mellem Jönköping og Stockholm Arlanda. Han fortæller desuden, at lufthavnen ikke står og falder med en rute til Stockholm.
Air Leaps rute mellem Jönköping og Stockholm åbnede den 26. august 2019. Flyselskabet betjente ruten med to til tre daglige rotationer fra mandag til fredag og med én rotation om søndagen. Det samme gjorde sig gældende for Karlstad-ruten. Ruterne blev betjent med Saab 340B, der har 33 sæder.
Efter de to rutelukninger har Air Leap ruter fra Stockholm Arlanda til Mariehamn på Ålandsøerne, Visby (fra den 25. maj) samt Örnsköldsvik (midlertidigt på pause).
Større fokus på Bromma
Mens Air Leap har besluttet at lukke to ruter fra Stockholm Arlanda, åbner selskabet i stedet to helt nye ruter fra Stockholm Bromma. Den 16. juni åbner Air Leap således ruter fra den næststørste Stockholm-lufthavn til Ronneby og Kalmar, oplyste selskabet den 7. maj.
I første omgang vil Air Leap betjene de to destinationer med mellemlandinger, sådan at der flyves fra Stockholm til Ronneby og videre til Kalmar, inden returen til hovedstaden. Der flyves én daglig returflyvning mandag til fredag med Saab 340B.
Når efterspørgslen efterhånden stiger, og rejserestriktionerne forsvinder, vil Air Leap betjene Ronneby og Kalmar på separat vis. Selskabet vil senere kunne øge antallet af frekvenser og eventuelt øge kapaciteten ved at indsætte en ATR 72-500 med op til 72 sæder.
Air Leap åbner desuden også en rute fra Stockholm Arlanda til Visby. Første flyvning er den 25. maj, og dermed vil flyselskabet betjene Visby fra begge Stockholm-lufthavne.
Relaterede artikler:
Svensk flyselskab udfordrer SAS på endnu en rute