ACI Europe advarer om, at 193 europæiske lufthavne risikerer at blive erklæret insolvente i de kommende måneder som følge af coronakrisen.
Coronakrisen er en alvorlig udfordring for de europæiske lufthavne, og i anslået 193 lufthavne i Europa er situationen så alvorlig, at lufthavnene står over for insolvens og truslen om konkurs i de kommende måneder, hvis passagertrafikken ikke begynder at komme sig.
Sådan lyder de dystre forudsigelser fra lufthavnenes internationale brancheorganisation ACI Europe.
ACI mener, at de europæiske regeringer skal træde til og yde den nødvendig støtte til lufthavnene, som tilsammen genererer omkring 277.000 arbejdspladser og bidrager med 12,4 milliarder euro (92,3 milliarder kroner) til det europæiske BNP.
Har mistet 1,3 milliarder passagerer
ACI Europe fremlægger samtidig nye data, som viser, at passagertrafikken i Europas lufthavne i første halvdel af oktober faldt med 75 procent i forhold til samme periode året før, mens lufthavnene i perioden fra januar til udgangen af september tilsammen har mistet 1,29 milliarder passagerer i forhold til samme periode året før.
”De tal, vi offentliggør i dag, tegner et dramatisk, dystert billede. Otte måneder inde i krisen bruger alle Europas lufthavne penge for at forblive åbne, mens indtægterne langt fra kan dække driftsomkostningerne – for ikke at tale om kapitalomkostninger,” siger Olivier Jankovec, generaldirektør for ACI Europe.
Gælden er kraftigt forøget
Ifølge brancheorganisationen er det hovedsageligt regionale lufthavne, der risikerer at blive erklæret insolvente i de kommende måneder, men heller ikke de større europæiske lufthavne og hubs er immune over for den kritiske økonomiske situation.
De store lufthavne har afskediget tusindvis af medarbejdere, skåret ned på omkostningerne og har tyet til de finansielle markeder for at sikre likviditet. Denne pludselige forøgelse af gælden, som alene for de 20 største europæiske lufthavne beløber sig til 16 milliarder euro (119 milliarder kroner), svarer til næsten 60 procent af lufthavnenes indtægter i et normalt år.
“Midt i en anden bølge er det fortsat vores primære udfordring at skabe sikre flyrejser. Det er afgørende, at vi reducerer risikoen ved import og spredning (af virus, red.) så meget som muligt. Men vi kan helt sikkert gøre et meget bedre stykke arbejde med at reducere disse risici ved at teste flypassagerer snarere end med karantæner, der ikke kan håndhæves,” siger Olivier Jankovec.
Relaterede artikler:
Lufthavne: Trafik først fuldt genoprettet i 2024