Bruxelles Lufthavn - Terminal A.

Europæiske lufthavne taber næsten en milliard passagerer

Siden nytår har over 400 europæiske lufthavne samlet set tabt 969 millioner passagerer som følge af coronakrisen. I juli var flytrafikken nede med 78 procent.

Passagererne vender så småt tilbage til de europæiske lufthavne – med ekstra tryk på ”så småt”. For lufthavnene mister stadig millionvis af rejsende.

Det viser en opgørelse fra ACI Europe (Airports Council International Europe), der er den europæiske brancheforening for lufthavne. Alt i alt har de europæiske lufthavne mistet hele 969 millioner passagerer i de første syv måneder i 2020 som følge af den igangværende coronapandemi.

I begyndelsen af marts – før coronakrisen for alvor satte ind – vurderede ACI Europe, at de europæiske lufthavne ville tabe i alt 187 millioner passagerer i hele 2020. Udviklingen har med andre ord været… ja, yderst opsigtsvækkende og foruroligende .

ACI Europe har fremlagt passagertal for både første halvår og første kvartal i 2020 samt tal kun for juni og juli. Passagertallet i første halvår er faldet med 64,2 procent, og alene i andet kvartal tabte lufthavnene 96,4 procent – begge tal sammenlignet med samme periode sidste år.

Lufthavne uden for EU er mindre påvirket af pandemien grundet fine passagertal i indenrigstrafikken. I første halvår i 2020 tabte ikke-EU-lufthavne 59,8 procent med et tilsvarende tal for EU-lufthavne på 65,6 procent. Dette skyldes mindre strenge nedlukninger i flere lande uden for EU, og indenrigsflytrafikken er mindre påvirket end internationale flyvninger.

Kommende måneder tegner ikke godt
Olivier Jankovec, generaldirektør i ACI Europe, fortæller, at genopretningen i den europæiske flytrafik er alt for langsom og usikker.

”På trods af desperate forsøg på at reducere omkostningerne bruger Europas lufthavne mange kontanter midt i højsommeren. Omsætningen er svag på grund af kombinationen af små passagermængder, der har fået rabatter, og få incitamenter til flyselskaber for at tiltrække og tilskynde flytrafikken,” siger han.

”I betragtning af den sæsonmæssige efterspørgsel tegner dette ikke godt for de kommende måneder. Hvis opsvinget ikke accelererer markant, vil mange lufthavne simpelthen løbe tør for penge.”

I juli var flytrafikken nede med 78 procent sammenlignet med samme måned sidste år, og dette var alene 208 millioner tabte flypassagerer. Passagererne er ikke vendt tilbage i det omfang, der var ventet, og de sidste to uger har særligt vist en tendens med langsom genopretning. Dette skyldes, at flere lande har genindført rejserestriktioner som følge af en opblussen i smittespredningen.

Moskva-lufthavn var travlest i juni
ACI Europe, der repræsenterer over 400 europæiske lufthavne, har foretaget en specifik sammenligning af de største lufthavne målt på passagerantal i juni 2020. Og der er sket visse ændringer i top 5.

Passagertrafikken i juni i de europæiske lufthavne faldt samlet set med 93,2 procent. Den lufthavn, hvor der var travlest, var Moskva Domodedovo med 716.800 passagerer, og lufthavnen havde 73,3 procent færre rejsende. Paris Charles de Gaulle håndterede 625.900 passagerer i juni og havde et fald på 90,9 procent. Moskva Sheremetyevo, Frankfurt og Istanbul kommer ind på de følgende pladser med henholdsvis 622.800, 599.200 og 591.000 passagerer.

London Heathrow indtager normalt førstepladsen over de travleste lufthavne, men den ramlede ned på en 11. plads i juni med kun 350.700 passagerer og et fald på 95,2 procent. Amsterdam Schiphol dumpede ned fra tredjepladsen til syvendepladsen.

Forskellen på lufthavnene er også tydelig i Skandinavien. Eksempelvis var tabet af passagerer i Bergen Lufthavn kun på 74,9 procent i juni, mens tilsvarende tal i Københavns Lufthavn var på 94,4 procent.

 

Relaterede artikler:

Lufthavne: Trafik først fuldt genoprettet i 2024

187 millioner færre passagerer i europæiske lufthavne

Flyselskaber advarer europæiske politikere