Mellemøstlige flyselskaber vil hen over de næste to årtier få brug for 2.590 nye fly, og det er mere end en fordobling af det nuværende antal.
Frem mod år 2036 vil der være en årlig passagervækst på 5,9 procent i flytrafikken til og fra Mellemøsten. Og det kræver naturligvis sine fly. Rigtig mange fly.
En analyse foretaget af den europæiske flyproducent Airbus vurderer, at flyselskaber i Mellemøsten vil få brug for i alt 2.590 nye fly for at kunne følge med den stigende efterspørgsel på flyrejser. Det vurderes, at den samlede investering i nye fly vil beløbe sig til svimlende 600 mia. dollars. Det svarer til 3.800 mia. danske kroner.
Hvis flyselskaberne i Mellemøsten de næste to årtier vil modtage det anslåede antal nye fly, vil det være mere end fordobling fra de nuværende 1.250 fly. I 2036 vil den samlede flåde i givet fald bestå af 3.320 fly.
De nye fly skal delvist erstatte 520 ældre fly, mens der bliver brug for det resterende antal, 2.070, for at imødekomme passagervæksten. Flyefterspørgslen indbefatter 1.080 langdistancefly og samme antal kort- og mellemdistancefly. Desuden 430 fly i den største kaliber, ‘very large aircraft’, som svarer til Airbus A380.
Latinamerika flyver hurtigst
I øjeblikket har mellemøstlige flyselskaber i alt 1.319 fly i ordre. 687 er kort- og mellemdistancefly, og 409 af flyene er langdistancefly, mens der er bestilling på 162 af de allerstørste fly.
Hvert år indtil 2036 vil passagertrafikken til og fra Mellemøsten i gennemsnit vokse med 5,9 procent, og det er noget mere end de estimerede 4,4 procent på globalt niveau. Hos Airbus er man ikke uden grund glade for at kunne afhjælpe den stigende efterspørgsel i de mellemøstlige lande.
”Takket være A350, A380 og også A320-familien er størstedelen af mennesker rundt om i verden kun én flyvning fra Mellemøsten. Regionens nærhed til verdens befolknings- og vækstmarkeder har været en nøgle i dens luftfartssucces, og Airbus er stolte over at have været en partner i udviklingen fra dag ét,” siger John Leahy, der er kundedirektør hos Airbus Commercial Aircraft.
Væksten i antallet af passagerer på traditionelle markeder vil stige jævnt fra Mellemøsten, mens den årlige vækst forventes at være størst – 8,5 procent – på flyvninger til og fra Latinamerika. Det oplyses videre, at 30 procent af befolkningen i nye markeder som Indien og Kina årligt foretager mindst én flyvning, og i 2036 vil tallet være steget til 80 procent.
Nye leveringer på vej
Airbus er som bekendt leveringsdygtig i verdens største passagerfly, Airbus A380, og tre af de største flyselskaber i Mellemøsten, Emirates, Etihad Aiways og Qatar Airways, har alle megajumboen i daglig drift. Emirates har afgivet ordre på 142 fly af typen og har fået leveret 98. Etihad har fået leveret alle 10, de har bestilt, mens Qatar har modtaget otte af i alt 10 bestilte A380-fly.
De tre flyselskaber – og andre mellemøstlige operatører – vil efter Airbus’ udmeldinger formentlig bestille endnu flere fly af A380-modellen, ligesom der ganske givet også løbende vil blive afgivet ordrer på flere A350 og A320-familien for at kunne følge passagervæksten.
Relaterede artikler:
A350 eller Dreamliner til Emirates