75 procent flere sæder på svenske udenrigsruter

Kapaciteten på udenrigsruterne fra Sverige er i løbet af de sidste 10 år vokset med 75 procent. SAS har øget sin markedsandel.

Enhver, der indimellem flyver fra en af de større skandinaviske lufthavne, kan ved selvsyn konstatere, at der i de seneste år er kommet stadig flere navne på udenlandske byer op på tavlerne med flyafgange.

Det gælder i både Danmark, Norge og Sverige, hvor antallet af forbindelser til udenlandske destinationer er steget betydeligt gennem det seneste årti.

Analysevirksomheden anna.aero ser i en netop offentliggjort analyse nærmere på, hvordan sædekapaciteten flytrafikken i Sverige har udviklet sig gennem det seneste årti. Selv om det ikke er overraskende, at der har været stor vækst, kan nogle af tallene alligevel virke overraskende.

39,5 millioner sæder i år
Antallet af udbudte sæder på internationale ruter til og fra Sverige er eksempelvis vokset fra 22,5 millioner i 2009 til 39,5 millioner i år. Det svarer til en vækst på næsten 75 procent.

Til sammenligning voksede sædekapaciteten på de svenske indenrigsruter i samme periode ”kun” med 35 procent – fra 8,7 millioner i 2009 til 11,8 millioner sæder i år. Samlet set er sædekapaciteten i den svenske flytrafik – altså indenrigs og udenrigs tilsammen – vokset med 64 procent siden 2009.

Analysen viser også, at de fly, der letter fra og lander i de svenske lufthavne, generelt er blevet større gennem de seneste 10 år. På udenrigsruterne er det gennemsnitlige antal sæder per fly vokset fra 126 til 158 siden 2009, mens kapaciteten på indenrigsflyene i gennemsnit er vokset fra 75 til 103 sæder.

SAS har øget sin markedsandel
Over 60 forskellige flyselskaber betjener i dag de svenske lufthavne, og ikke overraskende er SAS, Norwegian og Braathens Regional Airlines (BRA) de største.

Til gengæld er det bemærkelsesværdigt, at SAS trods konkurrence fra stadigt flere udenlandske selskaber har formået at fastholde og tilmed øge sin markedsandel en smule over de seneste årti, når der måles på antallet af udbudte sæder. Mens SAS i 2008 stod for 29 procent af sædekapaciteten i Sverige, har SAS i dag 30 procent af sæderne.

På 4. og 5. pladsen over de største flyselskaber i Sverige ligger to lavprisselskaber – Ryanair og Wizz Air. Ryanair har dog langt færre sæder til og fra svenske lufthavne i dag end tidligere. I 2010 udbød Ryanair 4,3 millioner sæder årligt, mens antallet i dag ligger på 2,6 millioner sæder.

Stockholm-København er den største udenrigsrute
Sverige har i dag direkte flyforbindelser til omkring 50 lande, viser analysen fra anna.aero. De fem største markeder denne sommer er Tyskland, Spanien, Storbritannien, Finland og Danmark.

Ruten fra Stockholm Arlanda til København er i øvrigt den største udenrigsrute fra Sverige med 24.700 sæder (én vej) om ugen – efterfulgt af ruterne fra Stockholm Arlanda til Oslo (24.300 sæder) og Helsinki (22.600 sæder).

 

Relaterede artikler:

Norwegian går efter flere Asien-ruter fra Sverige

Rekordår i Stockholm Arlanda

Tre langruter fra Arlanda større end i CPH