En Boeing 737-800 fra det panamanske flyselskab Copa Airlines i Mexico Citys storlufthavn. Foto: aeroprints.com

84 procent flere afbrudte landinger i storlufthavn

Antallet af afbrudte landingsforsøg er steget med 84 procent som følge af trængsel på banen i en af Latinamerikas største lufthavne.

Trafikken i Benito Juárez International Airport i Mexico City har taget til i de seneste år, og det lægger stort pres på lufthavnens landingsbane.

Således steg antallet af afbrudte landinger i lufthavnen med 52 procent i perioden fra januar til maj sammenlignet med året før, mens afbrudte landinger, der specifikt skyldtes trængsel på landingsbanen, steg med hele 84 procent.

Det skriver det internationale nyhedsbureau Bloomberg, som har fået adgang til tallene. I alt 541 fly blev tvunget til at afbryde en landing – en såkaldt go-around – inden de kunne lande i Mexico City-lufthavnen i årets fem første måneder. 83 af de afbrudte landinger skyldtes specifikt, at landingsbanen var optaget af andet fly.

I 2018 var der 357 afbrudte landinger, hvoraf 45 skyldtes fly på banen, i årets fem første måneder.

Flyselskaber får flere omkostninger
Afbrudte landinger i Benito Juárez International Airport er dog relativt sjældne, skriver Bloomberg. Stigningen til seks afbrudte landinger ud af 1.000 landinger mellem januar og maj sammenlignet med fire i samme periode året før vækker dog bekymring hos lufthavnen. Afbrudte landinger koster flyselskaberne både tid og penge, da flyene bruger ekstra brændstof.

På globalt plan resulterer én til tre ud af 1.000 landingsforsøg i en afbrudt landing, oplyser Richard Bloom, der er professor i luftfartssikkerhed ved Embry-Riddle Aeronautical University i USA. Han mener, at det øgede antal afbrudte landinger bør føre til en gennemgang af de faktorer, der typisk fører til en go-around.

Ifølge Gabriel Yee, der er operationschef i Aeroméxico, skyldes de mange afbrudte landinger blandt andet, at der har været pludselige vejrskift i området omkring lufthavnen.

Vil bygge ny lufthavn
Den stigende flytrafik i Mexico Citys storlufthavn – og den fortsatte formodede passagervækst i fremtiden – har fået landets regering til at se på udvidelsesmuligheder. Det mexicanske forsvarssekretariat har derfor fået til opgave at bygge en ny lufthavn i forbindelse med den eksisterende Santa Luciá-militærbase i nærheden af Mexico City.

Herudover er der planer om udvidelser af Toluca International Airport, og i Benito Juárez International Airport påtænker man at bygge en tredje terminal.

Mexico City-storlufthavnen håndterede 47,7 millioner passagerer i 2018, hvilket gør den til verdens 33. mest travle lufthavn – og den største i Latinamerika. Selv om lufthavnen har to landingsbaner, kan der kun være én bane i brug ad gangen, da de ligger for tæt.

 

Relaterede artikler:

Emirates dropper plan om Mexico City-rute

Piloter fyret efter flystyrt i Mexico

Airbus lancerer pilot-tiltag i Mexico