Airbus A320neo fra SAS. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

SAS etablerer natrute til Island

SAS vil i sommeren 2025 flyve direkte fra Stockholm til Keflavik-lufthavnen ved Reykjavik. Der er tale om noget så usædvanligt som en natflyvning.

Flyselskaberne arbejder løbende med at udnytte produktionsapparatet maksimalt, da flyene kun tjener penge, når de er i luften, og ikke på landjorden.

Det synes SAS at være inspireret af i forbindelse med etableringen af en ny sommerrute fra Stockholm-Arlanda til Reykjaviks internationale lufthavn i Keflavik.

Ruten vil være aktiv i perioden fra den 22. juni til den 11. august 2025, og der flyves to gange ugentligt med Airbus A320neo, der har plads til 180 passagerer.

SAS flyver allerede hele året rundt til Keflavik fra både København og Oslo, så sommerruten fra Stockholm bliver et supplement til de to eksisterende ruter.

Natflyvning sparer overnatning – på hjemturen
SAS har valgt at flyve på torsdage og søndage, og flyet afgår fra Stockholm-Arlanda kl. 23.00 om aftenen med ankomst i Keflavik-lufthavnen kl. 00.10 efter midnat lokal tid. Herefter returnerer flyet til den svenske hovedstadslufthavn kl. 01.00, hvor det vil være fremme kl. 06.15 om morgenen.

Det noget ugunstige rejsetidspunkt forsøger Henrik Winell, direktør for Network hos SAS, dog at vende til en fordel.

“Vi er glade for, at vores rejsende vil være i stand til at drage fuld fordel af de udvidede dagslystimer, så de kan opleve alt, hvad Island har at byde på – hvad enten det er til forretning eller fritid. Derudover giver vores tidtabel passagererne mulighed for at sove, mens de er på farten fra Island, med den ekstra fordel ved at spare på hotelomkostninger.”

SAS-direktøren tager dog ikke højde for, at passagererne ved ankomsten skal betale en overnatning, som man ikke får ret meget ud af, da man givetvis først vil være fremme på hotellet et par timer efter midnat.

Play har trukket sig
Tidligere har det islandske lavprisflyselskab Play i sommerhalvåret fløjet to gange om ugen fra Stockholm til Keflavik, men ruten er blevet indstillet for sommeren 2025.

Det er givetvis årsagen til, at SAS har fundet et hul på en rute, der traditionelt har været betjent af Icelandair. Det islandske flyselskab tilbyder i det kommende sommertrafikprogram to daglige afgange med Boeing 737 MAX-fly.

 

Relaterede artikler:

Play lukker to skandinaviske ruter

Islandske Play øger i Skandinavien

Flere SAS-afgange til New York, Reykjavik og Hannover