Wizz Air-fly (Foto: Wizz Air | PR)

Norsk boykot af Wizz Air breder sig

Store dele af den norske fagbevægelse er klar til at boykotte Wizz Air, når de etablerer sig i Norge i starten af november. Seneste er Lederne kommet til i boykotten.

Det er i den grad op ad bakke for Wizz Air, når det ungarske lavprisflyselskab den 5. november vil etablere sig på tre store indenrigsruter fra Oslo Lufthavn.

På forhånd har Wizz Air proklameret, at man ikke ønsker at indgå overenskomster med fagforeninger og at der ikke vil være tale om basepersonale, der skal organiseres i Norge. Det har skabt massiv uro i den norske fagbevægelse, og statsminister Erna Solberg har sågar i spørgetiden i Stortinget udtalt, at hun ikke vil flyve med et firma, der nægter arbejdere at organisere sig.

Onsdag var det fagforeningen Lederne, der blandede sig i debatten. Fagforeningen organiserer ledere. teknikere og merkantilt ansatte i det norske arbejdsmarked, og meldingen fra selskabets hovedbestyrelse er, at ingen flyrejser i regi af Lederne skal foregå med Wizz Air. Herudover fraråder fagforeningen sine medlemmer at benytte Wizz Air, hverken til forretningsrejser eller fritidsrejser.

Voksne politikere på banen
Ledernes forbundschef Audun Ingvartsen mener, at man skal møde Wizz Air med en kontant og krystalklar holdning til, at selskabet truer den “norske samfundsstruktur”, når man ikke vil acceptere spillereglerne på arbejdsmarkedet.

“Derfor vil vi allerede nu signalere, at vi holder os væk fra den slags useriøse aktører,” siger Audun Ingvartsen i en pressemeddelelse.

Forbundschefen er af den opfattelse, at der vil være for mange negative konsekvenser ved at støtte Wizz Air fremfor de seriøse aktører, som tager og har taget samfundsansvar. Her nævner forbundschefen ingen navne, men peger angiveligt på både SAS og Norwegian.

“Det er helt nødvendigt at få voksne politikere på banen, når den slags diskussioner dukker op. Hvis det bliver en realitet, at Wizz Air skal operere på indenrigsmarkedet, så anser vi det som en selvfølge, at de ansatte skal kunne få kollektive overenskomster,” understreger Audun Ingvartsen.

Stribevis af boykotter
Hovedorganisationen YS, der forhandlinger løn- og arbejdsvilkår på vegne af 225.00 medlemmer i 13 forbund, har tidligere på ugen opfordret til boykot af Wizz Air, og herudover har Industri Energi, der er et fagforbund for ansatte inden for olie- og gasindustrien, annonceret at organisationens ansatte ikke må bruge Wizz Air til forretningsrejser.

Samme holdning har NITO, Norges Ingeniør- og Teknologiorganisation, der er den største fagforening for ingeniører, også indtaget.

 

Relaterede artikler:

Norsk statsminister vil boykotte Wizz Air

FPU: Dybt problematisk med Wizz Air-satsning

”Wizz Air skal følge spilleregler på det norske arbejdsmarked”