Aarhus Lufthavn på vej mod halvering

Ved udgangen af 2016 skønnes Aarhus Lufthavn at kunne have tabt halvdelen af passagererne på blot fem år. I årets første fire måneder er tilbagegangen på 7,7 procent og 2015 ventes at slutte med omkring 350.000 passagerer.

Da Aarhus Lufthavn gik ud af 2011 var der optimisme i luften. I alt 591.327 passagerer havde rejst gennem lufthavnen, og det var det højeste tal i mange år.

Ingen vidste dog på dette tidspunkt, at lufthavnen fire måneder senere ville blive ramt af en begivenhed, der har haft afgørende betydning for den senere udvikling. Cimber Sterlings konkurs den 3. maj 2012 sendte nemlig passagertallet i frit fald.

I 2014 rejste 422.145 gennem lufthavnen på Djursland, og med tabet af 45.000 Ryanair-passagerer i sommernånederne samt en gennemsnitlig tilbagegang på indenrigsruten til København på 7,4 procent i årets fire første måneder, ser det mere end vanskeligt ud for Aarhus Lufthavn.

Hvis indenrigstilbagegangen fortsætter, står Aarhus Lufthavn til at miste 15.000 indenrigspassagerer i år, og sammen med tabet af 45.000 rejsende fra Ryanair samt mindst 10.000 charterpassagerer, vil der i år være 70.000 færre gennem lufthavnen. Estimatet for 2015 vil således være omkring 350.000 passagerer, hvilket er et fald på 41 procent siden 2011.

Indenrigspassagererne svigter
Fortsætter den negative udvikling ind i 2016 er der overhængende fare for, at lufthavnens passagertal vil være halveret fra næsten 600.000 i 2011 til lidt mere end 300.000 i løbet af blot fem år.

Hos lufthavnens ledelse erkender man situationen, men samtidig håber man, at indenrigstilbagegangen kan stoppes.

“Så galt tror jeg ikke, at det går. Men vi mærker tydeligt, at indenrigspassagererne har et alternativ med andre transportformer. Billetpriserne er høje i øjeblikket, hvilket betyder, at der er færre rejsende,“ forklarer administrerende direktør Peter Høgsberg til CHECK-IN.dk.

Det er SAS, der betjener indenrigsruten fra Aarhus til København, hvor man i sommertrafikprogrammet flyver syv til otte gange dagligt i hver retning.

“Jeg undlader ikke at nævne over for SAS, at kunderne er der. Men jeg skal ikke lære SAS, hvordan de driver deres forretning. Jeg kan synliggøre markedspotentialet og håbe at selskabets strategi ikke alene handler om indtjening, men også om volumen for at fastholde et attraktivt produkt,“ mener lufthavnsdirektøren.

Mens passagererne flygter fra Aarhus Lufthavn, har Aarhus Kommune igangsat et analysearbejde, der skal pege på en alternativ placering af en eventuel ny lufthavn i Aarhus. Rapporten, der udarbejdes af den rådgivende ingeniørvirksomhed Grontmij, forventes at være klar til politisk behandling i byrådet inden sommerferien.

Passagertal JAN-APR 2014 vs JAN-APR 2015

TRAFIK JAN-APR 14 JAN-APR 15 %
Rutetrafik indenrigs 69.838 64.652 -7,4 %
Rutetrafik udenrigs 38.605 37.480 -2,9 %
Chartertrafik 14.205 10.827 -23,8 %
Andet trafik 520 740 +42,3 %
Total 123.168 113.699 -7,7 %

Kilde: Aarhus Lufthavn