Aarhus Lufthavn måtte i juni se sig overhalet af Vagar-lufthavnen på Færøerne, som landets fjerdestørste lufthavn.
Passagertilbagegang er de vant til i Aarhus Lufthavn. Men tilbagegangen i juni gør en smule mere ondt. Ikke fordi den er ekstraordinær stor. Men kombineret med en anden lufthavns fremgang betyder den aarhusianske tilbagegang imidlertid, at Danmarks næststørste by i juni ikke havde Danmarks fjerdestørste lufthavn målt på antallet af passagerer.
I hvert fald ikke hvis man ser på hele Kongeriget Danmark. For som CHECK-IN.dk kunne fortælle tirsdag, så havde Vagar-lufthavnen på Færøerne i juni 36.657 passagerer. Det er en vækst på 24,6 procent i forhold til juni 2016. Da Aarhus Lufthavn havde en tilbagegang på syv procent og havde 35.726 passagerer i juni, så bytter de to lufthavne altså plads på ranglisten. I hvert fald i juni.
Kabalen til at gå op
Forklaringen på Vagars fremgang og en del af forklaringen på Aarhus Lufthavns tilbagegang skal findes samme sted; hos flyselskabet SAS.
For mens den nye SAS-rute fra København har givet et boost til passagertallet på Færøerne, så har SAS’ problemer med at skaffe nødvendig kapacitet på indenrigsruten mellem København og Aarhus givet nedgang på Djursland.
”Vi har simpelthen ikke haft de SAS-afgange vi skal have,” forklarer Peter Høgsberg, direktør for Aarhus Lufthavn.
For at få kabalen til at gå op, har SAS flere gange i juni aflyst flyvninger eller sat mindre fly ind på afgangene.
Eneste lyspunkt
Passagertallene for Aarhus Lufthavn i juni, er også præget af at lufthavnen har en stor andel af forretningsrejsende på især indenrigsruten til København og Sun-Air’s ruter til Oslo, Stockholm og Gøteborg.
”Da skolernes sommerferie startede, forsvandt erhvervssegmentet. Det kunne vi se ude på parkeringspladsen,” fortæller Peter Høgsberg.
Det kan også aflæses i statistikken. Således gik indenrigstrafikken tilbage med 15,9 procent til 16.669 passagerer i juni, mens udenrigstrafikken faldt med 5,9 procent til 14.886 passagerer. Eneste lyspunkt er chartertrafikken, som steg med 55,9 procent til 3.875 passagerer som følge af åbningen af en række nye charterflyvninger.
Fart på i 2018
Czech Airlines åbnede i maj en rute til Prag, som selskabet betjener fire gange om ugen. Samtidig fik lufthavnen den 22. maj charterflyvninger til den græske lufthavn Preveza, hvorfra Aarhus Charter sender sine gæster videre til kystbyen Sivota og den græske ø Ithaca.
Til efteråret tredobler Ryanair antallet af Aarhus-ruter, når selskabets mangeårige London Stansted-rute får selskab af to ruter til Eindhoven i Holland og Gdansk i Polen. Ryanair vil betjene de to nye ruter henholdsvis tre og to gange om ugen fra slutningen af oktober.
Så henvisningen til femtepladsen bliver formentlig kun en enlig juni-svale. Og i 2018 kommer der for alvor fart på i Aarhus Lufthavn, har direktøren tidligere forsikret.
”Med det vi har annonceret indtil videre, så regner vi med 100.000 ekstra passagerer i 2018, når det får fuld effekt. Men allerede i år vil de nye ruter give 30.000 ekstra passagerer,” sagde Peter Høgsberg i maj til CHECK-IN.dk.
Relaterede artikler:
Aarhus Lufthavn: 100.000 ekstra passagerer på vej
Ny rute fra Aarhus Lufthavn til Holland
Nyt lavpunkt i Aarhus Lufthavn