Visualisering af den nye internationale lufthavn i Nuuk. Foto: Kalaallit Airports

Advarer om økonomien i grønlandsk lufthavnsprojekt

Tysk ekspert i lufthavnsbyggeri advarer om risiko for økonomisk katastrofe i tre grønlandske lufthavnsprojekter. Eksperten var i 2019 ansat som projektdirektør i Kalaallit Airports.

Grønland har udsigt til at få tre nye lufthavne inden udgangen af 2024, og etableringen af de nye lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq er Grønlands hidtil dyreste byggeprojekt.

Nu advarer en international ekspert om, at projekterne kan ende med blive en økonomisk katastrofe for lufthavnsselskabet Kalaallit Airports (også kaldet Kairs), som anlægger de nye lufthavne og også skal stå for at drive dem. Det skriver Sermitsiaq.ag.

Advarslen kommer fra tyske Johannes Ehmanns, der i fire måneder i 2019 var ansat som projektdirektør i Kalaallit Airports og dermed selv stod i spidsen for de grønlandske lufthavnsprojekter.

Op til 2,4 milliarder kroner dyrere
”Jeg vil blive meget overrasket, hvis budgetterne for Kairs lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq bliver overholdt,” siger Johannes Ehmanns til avisen Sermitsiaq.

Den samlede pris for de tre lufthavnsprojekter i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq vil ifølge de officielle planer for projekterne blive omkring 3,6 milliarder kroner.

Den tyske ekspert vurderer imidlertid, at den samlede pris kan blive på mellem 5,5 og seks milliarder kroner, hvis Kalaallit Airports ikke kan styre projekterne, og hvis selskabet ikke ændrer sin projektledelse, rådgivere og udbudsmetoder eller filosofi.

Under fire måneder som projektdirektør
Johannes Ehmanns ejer virksomheden a³-Consultants UG med base i Køln. Han har 20 års erfaring i at planlægge og bygge lufthavne over hele verden i projekter, der både har overholdt budgetter og tidsfrister.

Den tyske ekspert har blandt andet erfaring med at håndtere projekter i arktiske områder, og Kalaallit Airports ansatte ham i maj 2019 som projektdirektør. Johannes Ehmanns valgte imidlertid at fratræde allerede i august samme år.

Kalaallit Airports gav ikke nogen nærmere forklaring på, hvorfor den tyske ekspert fratrådte, men det skete ifølge selskabet efter gensidig aftale.

Umiddelbart efter overtog selskabets anlægschef, Erlingur Leifsson, midlertidigt den tidligere projektdirektørs arbejdsopgaver, og siden har lufthavnsselskabet ansat Aviaaja Karlshøj Knudsen som projektdirektør.

Administrerende direktør skiftet ud
Kalaallit Airports har undervejs i projektet også skiftet ud på posten som administrerende direktør. I februar 2019 fratrådte administrerende direktør Steffen Ulrich-Lynge sin stilling med øjeblikkelig virkning og blev erstattet af selskabets finansdirektør, Peter Wistoft, som blev konstitueret som administrerende direktør.

Peter Wistoft valgte at fratræde sin stilling i sommeren 2020, hvorefter Jens Lauridsen tiltrådte som ny administrerende direktør. Han kom fra en stilling som teknisk direktør i Jet Time.

 

Relaterede artikler:

Fra Jet Time til Kalaallit Airports

Tidligere Billund-direktør får toppost i grønlandske lufthavne

Endnu et direktørskifte i grønlandsk lufthavnsselskab