Boeing 777-200 fra Air France.

Air France vil flyve langdistance til lavpris

Air France er langt fremme med planerne om at etablere et lavprisflyselskab til langdistanceruterne, så man kan vinde noget af det tabte terræn tilbage.

Lufthansa har gjort det, og nu overvejer Air France også at gøre det. Oprette et særskilt lavprisdatterselskab, der skal vinde markedsandele tilbage på langdistanceruterne.

”Sagen er at vi har fået nye konkurrenter. Så spørgsmålet er hvordan vi adresserer den situation,” sagde Air France’ koncernchef Jean-Marc Janaillac fornylig i et interview med Bloomberg TV.

For to måneder siden begyndte Norwegian at flyve mellem Paris Charles de Gaulle-lufthavnen og New Yorks JFK-lufthavn, ligesom det franske flyselskab French Blue har meldt sin ankomst med ruter fra Paris. Desuden presses Air France fortsat af selskaber som Emirates, Etihad Airways, Qatar Airways og Turkish Airlines.

Kun halvdelen løber rundt
Air France har tidligere oplyst, at kun halvdelen af selskabets langdistanceruter løber rundt. Resten er en underskudsforretning. Simpelthen fordi presset fra konkurrenterne er for stort. Det går naturligvis ikke i længden, og derfor ser Air France på tre muligheder for at gøre noget radikalt ved situationen.

Den ene af de muligheder er altså at oprette et særskilt selskab, der med en lavere omkostningsstruktur skal stå for at operere nogle af de langdistanceruter, som Air France ikke selv er i stand til at drive rentabelt. Blandt andet fordi selskabets produktion er for dyr.

Air France’ konkurrent, Lufthansa, har etableret et lignende setup, hvor datterselskabet Eurowings har overtaget en række langdistanceruter, som selskabet betjener med Airbus A330-fly, som tidligere fløj for Lufthansa.

Jean-Marc Janaillac afløste i juli Alexandre de Juniac som koncernchef i Air France. Juniac har tidligere luftet en ide om at lade et datterselskab operere et ukendt antal Boeing 787-9 fly.

14 dages strejke
Uanset hvad Air France vælger at gøre for at rette op på situationen med selskabets langruter, så bliver det nødvendigt at få selskabets piloter og kabineansatte til at acceptere de nye overenskomstaftaler, som skal til for at sikre en billigere produktion i det nye selskab. Og den slags har tidligere vist sig at være svært.

I 2014 havde Air France og søsterselskabet KLM en plan om at gøre lavprisselskabet Transavia til et paneuropæisk selskab, der betjente nogle af de intraeuropæiske ruter, som Air France og KLM selv havde svært ved at drive rentabelt på grund af et højere omkostningsniveau i de selskaber end i Transavia. Efter en 14 dage lang pilotstrejke, som kostede Air France omkring 3,7 mia. kroner, trak ledelsen forslaget tilbage.

Mens Juniac var kendt for en meget kontakt stil overfor fagforeningerne, så forventes hans efterfølger at lægge en mere formildende linje, når han til november præsenterer en opdateret forretningsplan kaldet ”Trust Together”. Den skal ifølge franske medier forsøge at skabe større tillid mellem ledelsen og medarbejderne i Air France.

 

Relaterede artikler:

Air France vil flyve langruter til lavpris

63-årig i spidsen for Air France-KLM

Pilotstrejke hos Air France er slut

Strejke kostede Air France 3,7 mia. kroner