Personalegrupper fra Air France og KLM (Foto: Air France-KLM/PR)

Air France går frem – og KLM tilbage

Air France-KLM præsenterer et driftsoverskud for første halvår af 2019 på 725 millioner kroner og et nettounderskud på næsten 1,8 milliarder kroner.

Canadiske Benjamin Smith tiltrådte sidste efterår som ny koncernchef for Air France-KLM, og det er allerede indtrykket, at den nye topchef har igangsat en række initiativer, der skal styrke den fransk-hollandske luftfartskoncern.

Det er dog begrænset, hvor meget Benjamin Smith-effekt, der er over tallene i regnskabet for første halvår af 2019. Trods en omsætningsfremgang på 4,9 procent til næsten 13,04 milliarder euro, faldt driftsresultatet fra 228 til 97 millioner euro, mens bundlinjen forblev rød med et minus på 240 millioner euro (cirka 1,8 mia.kroner) mod et negativt resultat på 159 millioner euro (cirka 1,2 mia. kroner) i de første seks måneder af 2018.

Går man bagom tallene, viser det sig, at Air France trods et driftsunderskud på 113 millioner euro, opnåede en forbedring på 51 millioner euro i forhold til første halvår af 2018. Derimod gik det den modsatte vej for KLM, der med et driftsoverskud på 202 millioner euro fik resultatet svækket med 186 millioner euro sammenlignet med samme periode året før.

Lavprisflyselskab Transavia er også en del af koncernen, og her blev det i første halvår til et driftsunderskud på 19 millioner euro, hvilket svarer til 142 millioner kroner. Dermed er Transavia på vej i rødt, da selskabet i samme periode sidste år havde et driftsoverskud på tre millioner euro, eller godt 23 millioner kroner.

Robust andet kvartal
Der er dog fremgang at spore, da enhedsomkostningerne er på vej ned, mens enhedsindtægterne viser svage stigninger.

Det resulterede også i et positivt resultat i andet kvartal af 2019, hvor driftsresultatet nåede op på 400 millioner euro, hvilket er næsten lig med tre milliarder kroner. Her bidrog Air France med 143 millioner euro, mens KLM leverede 258 milloner euro.

Det var en betydelig fremgang for Air France, hvilket dog kan forklares med, at Air France var ramt af strejker i andet kvartal sidste år, hvorfor fremgangen har givet sig selv. Til gengæld forklarer koncernen et lidt svagere KLM-kvartalsresultat med stigende brændstofpriser.

“I et udfordrende miljø kan Air France-KLM levere et robust resultat for andet kvartal. Den beskedne stigning i enhedsindtægterne, som vi havde forudset, kombineret med fortsat reduktion af enhedsomkostningerne, har gjort os i stand til mere end at imødegå de stigende brændstofpriser,” siger koncernchef Benjamin Smith. “Vi fortsætter med at implementere vores strategiske vision, der fokuserer på at reducere omkostningerne og gøre vores koncern mere robust i det meget konkurrenceprægede marked i Europa.”

 

Relaterede artikler:

Udfordrende første kvartal for Air France-KLM

Den hollandske stat øger ejerandel i Air France-KLM

Air France-KLM runder 100 millioner passagerer