Air France- KLM Group. Arkivfoto.

Air France-KLM vil vokse i Norden

Air France-KLM vil i de kommende år fortsætte den markante vækst i Norden. Men der vil blive større fokus på udvikling af netværket til Paris i forhold til Amsterdam, afslører den nyudnævnte Norden-chef.

Den 1. marts i år var der vagtskifte hos Air France-KLM i Nordeuropa. Welmer Blom blev afløst af Ryanne van der Eijk som General Manager på det nordeuropæiske hovedkontor i Stockholm.

Dermed blev den hollandske kvinde øverste chef for en operation med 537 ugentlige flyafgange fra primært Amsterdam-Schipol og Paris-CDG til 14 destinationer i Norden, heraf tre i Danmark.

Men det er ikke alene ansvaret for Air France-KLM, der hvilker på skuldrene af den nordeuropæiske chef. Også sommerruterne med Delta Air Lines fra New York-JFK til Keflavik, Stockholm og København hører under ansvarsområdet. Det samme gør Alitalia og Air One-ruterne til København fra henholdsvis Rom og Venedig.

Fokus på service
Det er således et af de største udenlandske flyselskaber i Norden, at Ryanne van der Eijk står i spidsen for. Og der er nok at tage fat på i det nordiske marked.

“Det handler første og fremmest om at sikre vores konkurrecedygtige position indefor rutenetværket i Norden, men jeg vil også fokusere stærkt på at arbejde med serviceindstillingen hos medarbejderne,“ fortæller Ryanne van der Eijk til CHECK-IN.dk.

Det er tydeligt, at den nye nordeuropæiske chef i særlig grad brænder for forandringsledelse med medarbejderne som en central del af dette.

“Vi skal ændre den måde vores medarbejdere tænker ‘service’ på. Det er andre opgaver, som servicepersonalet har i dag, da de fleste rejsende benytter sig af selvbetjeningssystemer. Det kræver, at man udvikler jobprofilen og kompetencerne hos servicemedarbejderne,“ siger Ryanne van der Eijk og fortsætter:

“Jeg er en stor tilhænger af alle ‘value added’ aspekter i kundebetjeningen. Dit produkt skal naturligvis være i orden, og herfra kan medarbejderne reelt gøre en større forskel end produktet. Hvis en kunde har en dårlig oplevelse med vort produkt, kan god service sikre, at kunden vender tilbage. Men hvis serviceoplevelsen ikke har været der, kommer kunden næppe tilbage,“ forklarer Ryanne van der Eijk.

Mere fokus på Paris-ruter
På spørgsmålet om, hvordan Air France-KLM i Nordeuropa vil se ud om fem år efter Ryanne van der Eijk har haft mulighed for at sætte sit aftryk på udviklingen, lyder det.

“Vores markedsposition vil være mindst ligeså god som i dag. Vi vil sandsynligvis have en stærkere netværksposition med flere forbindelser til Paris-CDG, hvor vi i dag er stærkt fokuseret på Amsterdam, Vi skal blot fortsætte kursen fra de seneste år med stort kundefokus og øget ansvar til medarbejderne.“

Air France-KLM har en lang historie i det nordiske marked. Allerede i 1920 åbnede KLM ruter fra Amsterdam, Bremen og Hamborg til henholdsvis København og Malmø. Et par år senere i 1922 fløj Air France for første gang fra Paris til Malmø. Først i 1925 blev der faste flyforbindelser til Sverige og året efter til Danmark. Første Air France-flyvning til Helsinki skete i 1952 i forbindelse med de olympiske lege i den finske hovedstad, mens Oslo først blev forbundet med Paris i 1970, da Air France forængede ruten til København videre til Oslo.