Til næste år vil Air Greenland flyve mere mellem Danmark og Nuuk. Det sker for at ruste sig til en virkelighed, hvor der potentielt kan blive hårdere kamp på markedet, forklarer direktør.
Der er knap to måneder til, at den nye atlantlufthavn I Nuuk officielt tages i brug, og Air Greenland er gået i gang med at forberede sig på, at selskabet fremover vil flyve direkte til og fra hovedstadslufthavnen i stedet for til Kangerlussuaq Lufthavn (SFJ), der benyttes i dag.
Når Nuuk Lufthavn (GOH) efter planen for alvor tages i brug den 28. november betyder det samtidig også, at Air Greenland overgår til en ny fartplan, der omfatter flere nyheder fra Danmark, da flyselskabet til næste år skruer op for frekvenserne til to af landets lufthavne.
Ifølge Air Greenland administrerende direktør Jacob Nitter Sørensen mener man, at det vil ruste selskabet således, at det står stærkere, når den nye virkelighed med mere konkurrence og øget tilgængelighed til og fra Grønland indtræffer.
Til sommer næste år
Air Greenland har i år haft en sommerrute med en ugentlig flyvning mellem Aalborg og Kangerlussuaq, men i sidste måned kom det frem, at der tilsyneladende er efterspørgsel efter endnu flere flyvninger fra Aalborg Lufthavn.
Det er i hvert fald tesen hos rejsearrangøren Ruby Rejser, der har hyret Airseven til at flyve til Grønland to gange ugentligt fra midten af juni til og med begyndelsen af september næste år, og noget kunne tyde på, at Air Greenland er enig.
Det grønlandske flyselskab har nemlig tilføjet en direkte ugentlig mellem lufthavnene i Nuuk og Aalborg. Den vil være at finde på afgangstavlerne i perioden fra den 18. juni til den 27. august næste år.
Slipper for mellemlanding
Nitter Sørensen fortæller, at interessen for flyvningerne har været tilfredsstillende, men tilbagemeldinger har dog vist, at passagererne har et ønske, som flyselskabet nu søger at imødekomme med den nye afgang.
”Vi har befløjet Aalborg-Kangerlussuaq via København i 2024 og vores analyser viser at der er en god interesse fra kunderne. Mange har dog ønsket at ruten var direkte rute og med åbningen af Nuuk International Airport kan vi nu tilbyde en direkte rute i sommerfartplanen.”
Hos den nordjyske lufthavn glæder administrerende direktør Niels Hemmingsen sig også over nyheden.
”Det er tydeligt, at den nye lufthavn i Nuuk har skabt meget fokus på direkte flyvninger til Grønland fra Nordjylland, da der udover en høj efterspørgsel fra fritidsrejsende er et stort cargopotentiale og mange erhvervsrejsende, der nu kommer udenom en mellemlanding i Kangerlussuaq.”
Flyver via Island
Det er dog ikke kun i den nordjyske lufthavn, at Air Greenland bliver en mere hyppig gæst fremover. Det samme gælder i landets næststørste lufthavn, da selskabet har valgt at øge antallet af flyvninger mellem den grønlandske hovedstad og Billund.
Det betyder, at Air Greenland mellem den 18. marts og den 23. oktober næste år, vil tilføje en ekstra afgang om ugen mellem Nuuk og Billund. Denne foretages via en mellemlanding i Keflavík International Airport (KEF).
”Ved at udvide med en ekstra ugentlig flyvning mellem Nuuk og Billund med en mellemlanding i Keflavik, åbner op for at vi kan få rejsende til og fra Nordamerika og Grønland, ombord på strækningen Nuuk-Keflavik,” påpeger Nitter Sørensen.
”På strækningen mellem Billund og Keflavik samarbejder vi med Icelandair, om at sælge flysæderne på denne strækning. Der ser vi et marked i positiv udvikling, hvor mange vil fra Jylland til Island og omvendt, og det håber vi at kunderne også tager godt imod.”
Begge de nye afgange vil blive fløjet af Jettime i et af selskabets Boeing 737-800-fly.
Relaterede artikler:
SAS er tyvstartet til Grønland