Airberlin er medlem af Oneworld-alliancen.

Airberlin åbner ny rute til Chicago

Presset øges på SAS og Københavns Lufthavn, når airberlin fra marts 2013 åbner en nonstop rute til den amerikanske millionby Chicago. Det tyske luftfartsselskab og den kommende storlufthavn i Berlin ventes at blive en trussel i kampen om passagererne fra hele Østersøregionen.

Det var en streg i regning for Tysklands næststørste flyselskab airberlin, da åbningen af den nye Berlin-storlufthavn i Brandenburg blev udsat fra 2. juni i år til 17. marts næste år.

Airberlin har nemlig store planer for det skandinaviske marked og har allerede etableret føderuter til Berlin med tre daglige afgange fra henholdsvis Oslo, Stockholm og København.

Det er ikke blot passagerer med ærinde i den tyske hovedstad, at airberlin forsøger at hente i Skandinavien. Det er i stedet passagerer, der skal videre fra Berlin på de mange internationale ruter, som airberlin fremover vil operere i samarbejde med oneworld-alliancen samt Etihad Airways, der har en betydende strategisk ejerandel i det tyske luftfartsselskab.

Ny rute til Chicago
Fra den 23. marts næste år vil airberlin tilbyde direkte flyvninger fra Berlin til Chicago. Der startes op med tre ugentlige afgange og fra den 1. maj øges til fem ugentlige rundture med Airbus A330-200 fly.

Dermed får SAS som ventet konkurrence fra det tyske luftfartsselskab, der via føderuterne fra Oslo, Stockholm og København kan tilbyde en tidlig og relativ hurtig forbindelse til den amerikanske millionby.

SAS flyver direkte fra København til Chicago på ni timer, mens airberlin kan tilbyde rejsen på 12 timer med flyskifte i Berlin. Men prismæssigt forventes airberlin at lægge sig noget lavere end SAS, hvorfor der forventelligt kan trækkes passagerer fra hele det skandinaviske marked.

Ruten udgår kl. 10.00 fra Berlin med ankomst i Chicago O´Hare lufthavnen kl. 12.10 lokal tid. Det kræver således, at man tager det tidlige morgenfly fra København kl. 07.05 for at kunne benytte airberlin-flyafgangen til Chicago.

SAS flyver derimod først kl. 15.45 fra fra København med ankomst kl. 17.45 i Chicago. Fra Stockholm flyves der derimod kl. 10.15 med ankomst kl. 12.15 i Chicago. Skal man dermed vælge en tidlig flyafgang fra København til Chicago vil der fremover kunne vælges mellem SAS via Stockholm eller airberlin via Berlin.

Kamp om marked i Østersøregionen
Københavns Lufthavn har allerede identificeret Berlin Brandenburg Airport ogHelsinki-Vantaa som de største trusler i kampen om den interkontinentale trafikfra Østersøregionen.

Airberlins indtræden i oneworld-alliancen samt den styrkede satsning på transfer-trafikken via Berlin vil uden tvivl lægge pres på Københavns Lufthavn fremadrettet.

Berlin-Brandenburg kan eksempelvis tilbyde en daglig helårsrute til New York-JFK, hvilket efterspørges af Københavns Lufthavn, der i øjeblikket må nøjes med sommerruten fra Delta Air Lines. En forbindelse til Los Angeles på den amerikanske vestkyst er indtil videre kun tilgængelig med airberlin fra Düsseldorf, men flyttes denne forbindelse til Berlin kan det også blive en trussel mod markedsgrundladget for den nye SAS-rute fra Københavns til San Francisco.

Airberlin er i øjeblikket særdeles aggressive på prissætningen i Skandinavien, hvor selskabet i samarbejde med Etihad Airways er en af de prisledende aktørerpå flyrejser til Asien og Australien. Det er dog rejser, der kræver flyskifte i såvel Berlin som Abu Dhabi.