Airbus A220-300 nummer 50 (YL-ABX) til Air Baltic. (Foto: Air Baltic/Facebook)

Airbus A220 nummer 50 til Air Baltic

Air Baltic har fået leveret sin Airbus A220 nummer 50, hvilket blev markeret ved en stor ceremoni i Riga. Flyer har fået en særlig bemaling, der hylder alle tre baltiske lande.

I slutningen af 2016 modtog Air Baltic det første eksemplar af Airbus A220-300 – dengang kaldt Bombardier CS300 – og nu har det lettiske flyselskab så rundet en milepæl omkring denne flytype.

Således har Air Baltic netop taget imod fly nummer 50 af typen A220-300, og dette blev fejret ved en stor ceremoni med deltagelse af cirka 200 personer på hjemmebasen i Riga International Airport, hvor flyet også lavede en såkaldt low pass-overflyvning over lufthavnen.

Flyet, der har plads til 149 passagerer, har fået registreringen YL-ABX og er blevet malet i særlige farver. Bemalingen er inspireret af det lettiske flag og suppleret med designelementer, der repræsenterer alle tre baltiske lande; altså Letland, Estland og Litauen.

Konkret er flyet prydet med en ung kvinde, der svæver gennem skyerne med håret strømmende bagud og med en traditionel krans på hovedet. Herudover er der flere symbolske elementer, der afspejler den baltiske region – herunder en mariehøne, en svale og en stork.

Design afspejler skønheden i Baltikum
Martin Gauus, koncernchef hos Air Baltic, fortæller, at Airbus A220 har transformeret selskabets operationer. Fly nummer 50 bringer desuden selskabet halvvejs mod målet om en enhedsflåde på 100 fly inden 2030, lyder det.

”Air Baltic er mere end et flyselskab; det er et symbol på baltisk luftfart – kendt og værdsat globalt. Med denne arv i tankerne fremviser vores nyeste fly stolt en bemaling, der afspejler skønheden og ånden i alle tre baltiske lande. Hver gang det flyver, vil det bære et stykke af Baltikum,” siger Martin Gauss.

For Letlands transportminister, Kaspars Briškens, er det også en milepæl med A220-fly nummer 50 til Air Baltic, ligesom det er et vidnesbyrd om Letlands ”voksende rolle i europæisk luftfart”, lyder det.

”Efterhånden som Air Baltic ekspanderer, fortsætter Riga Airport med at udvikle sig som et centralt knudepunkt, hvilket forstærker vores engagement i innovation, job og bæredygtig vækst inden for luftfart,” siger han.

Flytype ændrede navn i 2018
Designet af YL-ABX er fundet via en konkurrence, hvor alle kunne deltage. Der blev modtaget i alt 840 forslag, og det vindende design blev ændret en smule af Air Baltic for at opfylde tekniske krav til flyet.

I alt 21 farver blev brugt til den særlige bemaling, der blev færdiggjort over 18 dage hos Airbus i Mirabel-lufthavn ved den canadiske by Montreal. Flyet forventes i drift hos Air Baltic senere i februar.

Air Baltic blev lanceringskunde på Airbus A220-300 i slutningen af 2016, og siden maj 2020 har selskabet opereret alle sine flyvninger med denne flytype. Indtil videre har Air Baltic transporteret over 20 millioner passagerer på A220-flyene fordelt på mere end 200.000 flyvninger. Selskabet har hidtil lagt ordrer på i alt 90 A220-fly.

Airbus A220-300 har dog ikke altid haft dets nuværende navn. Da Air Baltic modtog sin første A220’er for over otte år siden hed flyet Bombardier CS300, men flytypen ændrede navn til Airbus A220-300 i sommeren 2018 i forbindelse med Airbus’ overtagelse af aktiemajoriteten i canadiske Bombardiers C-serie-program.

 

Relaterede artikler:

Air Baltic får endnu en A220–simulator

Air Baltic øger sin ordre på Airbus A220

Verdenspremiere på Bombardier CS300 med hangarfest