En Embraer ERJ-145 fra det regionale amerikanske flyselskab ExpressJet. Foto: James Willamor, CC 2.0

Amerikansk flyselskab opgiver at flyve videre

Det amerikanske flyselskab ExpressJet har ansøgt om Chapter-11-beskyttelse med det endelige mål at blive likvideret. Selskabet har tidligere været en stor aktør med over 450 fly.

Et amerikansk flyselskab har måttet sande, at det ikke kan fortsætte driften som følge af konsekvenser fra blandt andet coronapandemien og stigende brændstofpriser.

Det er ExpressJet Airlines, der opgiver at flyve videre, da økonomien ikke længere hænger sammen. Det regionale flyselskab oplyser i en meddelelse, at det har ansøgt om konkursbeskyttelse under den særlige amerikanske Chapter 11-lovgivning. Det endelige mål er dog at indgå i en domstolsovervåget likvidation i de kommende uger. Det skriver One Mile at a Time.

ExpressJet har base i Atlanta i delstaten Georgia, og ved indstillingen af driften havde selskabet fem fly af typen Embraer ERJ-145 med plads til hver 50 passagerer.

Påbegyndte operation i det vestlige USA
ExpressJet blev grundlagt i 1986, og dengang var flyselskabet ejet af Continental Airlines. Med tiden ændrede situationen sig, og frem til begyndelsen af coronapandemien opererede ExpressJet udelukkende for United Express, som er United Airlines’ regionale selskab. United besluttede dog i midten af 2020 at afslutte samarbejdet med ExpressJet.

ExpressJet besluttede imidlertid at lancere et selvstændigt flyselskab med navnet aha! Airlines. Selskabet fik base i Reno i delstaten Nevada, og operationen begyndte i slutningen af 2021 med de fem Embraer-fly. ’aha’ stod for ’air, hotel, adventure’.

Med Chapter 11-ansøgningen har aha! Airlines dermed også indstillet driften, og ExpressJet har derfor ikke flere forretninger kørende.

”En kombination af forskellige forhold førte os til denne beslutning. På trods af vores medarbejderes tapre indsats for at overvinde udfordringer og en stor støtte fra vores byer og lufthavne – især Reno-Tahoe og lokalsamfundet der – nåede vi til et punkt, hvor indstilling af driften var i vores interessenters interesse,” siger Subodh Karnik, administrerende direktør i ExpressJet.

Var markant regional aktør
Da ExpressJet var på sit højeste, havde selskabet over 450 fly fordelt på flytyper fra både ATR, Bombardier og Embraer. Selskabet var med andre ord en stor aktør på det regionale marked i USA.

ExpressJet forklarer som årsag til den kommende likvidation, at selskabet blandt andet gik glip af manglende omsætning under coronapandemien, ligesom det heller ikke lykkedes at implementere tilbud på hotelpakker. Herudover var den høje pris på flybrændstof også med til at give selskabet dødsstødet.

aha! Airlines kommer dermed ikke i luften igen, og kunderne er blevet bedt om at kontakte deres kreditkortselskaber for at ansøge om refusion for købte flybilletter.

 

Relaterede artikler:

Færre nægtes boarding på amerikanske fly

Norwegian-fly måtte bremse for landende fly

To motorstop på to dage