Naviairs mangeårige direktør Morten Dambæk kan nu kalde sig fransk ridder efter at være blevet hædret for sit arbejde med at fremme sikker trafikafvikling.
Naviairs administrerende direktør, Morten Dambæk, har gennem årene været en markant profil i arbejdet med at udvikle systemer til sikker afvikling af flytrafik og med at harmonisere trafikstyringssystemerne i Europa. Den mener man hos den franske regering, som derfor har besluttet at gøre Morten Dambæk til ridder af den franske orden, Ordre National du Méure du Mérite.
Ordenen blev overrakt af den franske ambassadør i Danmark, Francois Zimeray, ved en ceremoni på den franske ambassade i København torsdag i sidste uge.
Gennem mere end 20 år
65-årige Morten Dambæk er uddannet jurist fra Københavns Universitet i 1977. Han var fra 1989 til 1997 ansat som afdelingschef og vicedirektør for Luftfartstilsynet i det daværende Statens Luftfartsvæsen (SLV). I 1997 blev han chef for Flyvesikringstjenesten i SLV. Og da Flyvesikringstjenesten i 2001 blev udskilt fra SLV og omdøbt til Naviair, fulgte Morten Dambæk med og blev direktør. I 2010 blev Naviair en selvstændig virksomhed. Så alt i alt har Morten Dambæk været chef for den danske flyvekontrol gennem mere end 20 år. I 2018 går han på pension og Naviairs bestyrelse satte fornylig gang i arbejdet med at finde en ny direktør.
Den franske orden er ikke den første hæder, der tilfalder Morten Dambæk. I 2014 blev han således tildelt Luftfartspokalen af Danske Flyvejournalisters Klub.
Vidt forskellige systemer
Naviair leverer lufttrafiktjeneste, hvor de leder fly sikkert og med mindst mulig forsinkelse gennem dansk luftrum. Virksomheden har 700 medarbejdere og en årlig omsætning på cirka 750 mio. kroner. De største medarbejdergrupper er operative medarbejdere (flyveledere, flyvelederassistenter mv.)samt ingeniører og andet teknisk personale, der planlægger, implementerer og varetager driften af de tekniske systemer og flyvesikringsanlæg.
Naviair er en statsvirksomhed under Transportministeriet og er blandt de førende europæiske virksomheder, når det gælder harmonisering og standardisering af lufttrafikstyringssystemer i Europa. Naviairs kontrolcentral i København er derfor blandt de syv kontrolcentraler i Europa som helt unikt i dag arbejder med helt harmoniserede systemer, mens de knap 40 øvrige kontrolcentraler i Europa fortsat opererer med vidt forskellige systemer med vidt forskellige standarder.
Relaterede artikler: