Rejsende i Oslo-Gardermoen. (Foto: Espen Solli | Avinor | PR)

Bekymret over svag udvikling i de norske lufthavne

Trods antallet af rejsende i Avinors lufthavne var højere i maj end i samme måned sidste år, er lufthavnsoperatøren bekymret over, at udviklingen er svagere sammenlignet med andre lande.

Avinor har netop offentliggjort de seneste trafiktal for de 43 lufthavne, som selskabet driver på tværs af Norge, og de 4,5 millioner passagerer, der gjorde brug af lufthavnene i løbet af maj, repræsenterer en fremgang i forhold til årets femte måned i 2023.

Sidste år var der nemlig 4,3 millioner rejsende i de norske lufthavne i maj, og det aktuelle tal er altså 4,6 procent højere end for et år siden, men det er 2,1 procent lavere end 2019-niveauet, der i samme måned i det seneste normale år inden pandemien var på 4,6 millioner passagerer.

Overgår forventningerne
Ud af det samlede antal på 4,5 millioner rejsende var de 2,55 millioner indenrigspassagerer, mens 1,91 millioner rejste udenrigs med billet til enten rute- eller charterflyvninger. De resterende 43.091 er bogført som værende en del af offshore-trafikken i lufthavnene.

Sammenlignet med sidste år registrerede man en stigning på 2,4 procent i antallet af indenrigsrejsende, da det gik fra 2,49 i samme måned i 2023, mens tallet for udenrigspassagerer er blevet øget med 9,1 procent fra de 1,75 millioner, som rejste i maj det forgangne år.

I tillæg hertil er tallet for offshore-passagerer faldet med ni procent fra 47.312 i maj sidste år.

Avinor fortæller, at det samlede antal passagerer overordnet set overstiger de forventninger, som lufthavnsoperatøren havde i begyndelsen af i ​​år, hvilket især skyldes en bedre end ventet udvikling i den internationale trafik i lufthavnene.

Kan svække konkurrenceevnen
Selvom der er fremdrift i tallene, er der dog også malurt i bægeret, hvis man spørger Gaute Skallerud Riise, der er direktør for trafikudvikling i Avinor. Han er bekymret over, at Norge ikke er helt på omgangshøjde med andre lande.

”Udviklingen i markedet er positiv, og vi ser, at flyene er fyldt bedre end i samme periode sidste år.”

”Selvom det norske marked udvikler sig positivt år efter år, ser vi stadig en svagere udvikling i Norge i modsætning til flere af de europæiske markeder. Det bekymrer os, da det fører til svækket konkurrenceevne for norsk erhvervsliv.”

Skallerud Riise påpeger, at man her i starten af juni oplever, at der kommet godt gang, da nordmænd rejser til udlandet og udenlandske turister flyver til det skandinaviske land. Alt i alt regner man med en bedre højsæson end den i 2023 målt på en type passagerer.

”Antallet af ​​turister, der rejser til, er stadig stigende efter pandemien, og sommeren ventes at være et godt stykke over sidste år for denne kategori af rejsende,” lyder det.

Fortsat færre flybevægelser end før pandemien
Oslo-Gardermoen (OSL), der er landets største lufthavn, landede et trafiktal på 2,3 millioner passagerer i maj. Det er 4,5 procent højere end de 2,2 millioner, som blev registreret sidste år, men 4,1 procent lavere end de 2,4 millioner, som storlufthavnen betjente i maj 2019.

Efter Gardermoen følger Bergen-Flesland (BGO) med 583.000 passagerer og Trondheim-Værnes (TRD) med 360.000 passagerer på henholdsvis anden- og tredjepladsen over de mest travle lufthavne i Norge i sidste måned.

I alt var der 64.419 flybevægelser i Avinor-lufthavnene i maj. Det er godt 0,1 procent færre end sidste år, hvor tallet var 64.480 starter og landinger. Det samlede antal er dog fortsat 14,6 procent lavere end i 2019. Her blev der noteret 75.451 flybevægelser i løbet af maj.


Relaterede artikler:

Syv norske lufthavne kan blive ramt af strejke

CPH flyver væk fra skandinaviske konkurrenter

Hovedudfordring for Avinor: Fald i indtægter