Billund skriver historie sammen med KLM

Billund Lufthavn er en af 13 europæiske lufthavne, der officielt kommer til at tage afsked med en flytype, som KLM har benyttet igennem de seneste 15 år.

Gennem tiden har KLM Cityhopper beskæftiget 26 fly af typen Fokker F-70 med plads til 80 passagerer. Men lørdag den 28. oktober slutter en epoke hos det hollandske flyselskab, når det regionale jetfly forsvinder fra flåden.

Sammen med 12 andre europæiske lufthavne vil Billund Lufthavn tage afsked med Fokker F-70 flyet, der i en årrække trofast har fløjet på de regionale føderuter til og fra Amsterdam.

Afløseren er Embraer E-175 fra den brasilianske flyproducent Embraer Commercial Aviation. Disse fly er indrettet med 88 sæder, og skal sammen med ERJ-190 med plads til 100 passagerer overtage arven efter henholdsvis Fokker F-70 og Fokker F-100.

KLM Cityhopper flyver fem gange dagligt mellem Billund og Amsterdam med en kombination af Boeing 737-700/800 og Embraer E-190, mens den tidlige eftermiddagsafgang om lørdagen frem til vintertrafikprogrammet start gennemføres med Fokker F-70.

Sidste flyvning fra Billund Lufthavn med Fokker F-70 bliver således lørdag den 28. oktober på rutenummer KL 1346 med afgang kl. 14.30 og ankomst i Schiphol kl. 15.45. Samme dag tager lufthavnene i Aberdeen, Basel, Bruxelles, Cardiff, Durham/Tees Valley, Düsseldorf, Frankfurt, Hanover, Humberside, Luxembourg, Norwich og Stuttgart også afsked med arbejdshesten, der har tjent KLM gennem 15 år.

Kun 47 fly produceret
KLM Cityhopper har allerede udfaset samtlige 22 Fokker F-100 fly, og i dag er der blot ni F-70´ere tilbage, mens der på et tidspunkt har været hele 26 fly af denne type i flåden. Fokker F-70 har været særdeles velegnet til opstart af ruter fra Amsterdam til de regionale europæiske lufthavne. Således blev ruterne til Billund og Aalborg oprindeligt startet op med Fokker F-70 og er derefter løbende blevet opgraderet med større flykapacitet.

Fokker F-70 blev udviklet af den hollandske flyproducent Fokker Technologies i de tidlige 1990´ere på baggrund af Fokker F-100 modellen, og første testflyvning fandt sted den 4. april 1993, mens indonesiske Sempati Air var det første flyselskab til at sætte flyet i kommerciel drift i 1995. Der blev bygget 47 fly – udover prototypen – fra 1992 til 1997, og de største operatører gennem tiden har foruden KLM Cityhopper været Austrian Airlines, new zealandske Alliance Airlines samt Air Niugini fra Papua New Guinea.

Sidste Fokker F-70 blev leveret i april 1997, da produktionlinjen blev lukket som følge af det foregående års konkurs i Fokker Technologies. Et selskab, der hedder Netherlands Aircraft Company, forsøger at genstarte den hollandske flyproduktion og håber at kunne få etableret en produktion med et Fokker F-130 fly, der skal have plads til 130 passagerer.

For nylig kom det frem, at den hollandske konge Willem-Alexander siden 1996 et par gange om måneder har haft job som andenpilot eller gæstepilot på KLM Cityhoppers fly, og det har været både Fokker F-70 og F-100, som den luftfartsinteresserede konge har siddet i cockpittet på.

 

Relaterede artikler:

Ryanair tilbyder konge job

Vil sende nyt Fokker-fly i luften

KLM udfaser problemfly

Mange tekniske problemer hos KLM på Aalborg-rute

Flyvende hollændere indtog Aalborg Lufthavn