Boeings MAX-software først klar om seks uger

Den amerikanske flyproducent, Boeing, præsenterede i sidste uge den længe ventede softwareopgradering til 737 MAX. Nu viser det sig, at opdateringen slet ikke er klar endnu.

Da Boeing under stor mediebevågenhed i sidste uge offentliggjorde sin opgradering af softwaren til 737 MAX-flyene, håbede flyproducenten sandsynligvis, at man kunne se en ende på trængslerne. Og at flyselskaber over hele verden dermed snart kunne få de cirka 370 groundede fly tilbage på vingerne.

Nu er Boeing om ikke slået tilbage til start så i hvert fald sat yderligere under pres. I går fastslog de amerikanske sikkerhedsmyndigheder, FAA, at opdateringen af softwaren endnu ikke er færdig, og at den skal gennemgå yderligere udvikling, før det er tilfældet. Boeing har efterfølgende erklæret sig enig i den beslutning.

Kilder i branchen med kendskab til arbejdsgangene hos Boeing regner med, at der kan gå op til seks uger, før flyproducenten er i stand til at indsende den opdaterede software til godkendelse hos FAA.

Streng undersøgelse venter
Derudover skal Boeing heller ikke forvente, at FAA uden videre godkender den opdaterede software, når flyproducenten engang er klar med den. I en pressemeddelelse slår FAA nemlig fast, at man vil underkaste Boeings færdige opgradering ”en streng sikkerhedsundersøgelse”, og at man ikke vil ”godkende softwaren til installation, indtil agenturet er tilfreds med indsendelsen.”

Som tidligere omtalt her på CHECK-IN.dk har de europæiske flyvesikkerhedsmyndigheder, EASA, også bebudet, at man ikke længere uden videre blåstempler en FAA-godkendelse. Hidtil har en bilateral aftale mellem FAA og EASA betydet, at de to myndigheder tager hinandens godkendelser for gode varer, men organisationens direktør, Patrick Ky, slog for nylig overfor EU-Kommissionen fast, at EASA selv vil gennemteste softwaren, før 737 MAX igen får tilladelse til at flyve i europæisk luftrum.

Dermed har det lange udsigter, før Boeing 737 MAX igen får lov til at gå på vingerne.

Foreløbig rapport udskudt
Samtidig venter både Boeing og resten af flybranchen på den foreløbige rapport om Etiophian Air-styrtet fra den etiopiske havarikommission. Rapporten var ventet i går, og den etiopiske udenrigsminister bekræftede da også fra morgenstunden, at rapporten var lige på trapperne. Men den udtalelse modsagde landets transportminister senere på dagen, hvor han slog fast, at rapporten ville blive forsinket. Dog uden at sætte ny dato på offentliggørelsen.

Det er forventet, at den foreløbige rapport vil give svar på, om MAX-flyets anti-stall MCAS-system var ramt af samme funktionsfejl som ved Lion Air-styrtet i oktober.

Dykker dybere ned
Samtidig fortsætter de amerikanske myndigheder med at dykke dybere ned i FAA’s oprindelige godkendelse af 737 MAX. En ekspert i flyvesikkerhed – og tidligere Boeing-ansat – Peter Lemme, der i flere medier sået tvivl om FAA’s uafhængighed af flyproducenten i forbindelse med certificeringsprocessen, er blevet stævnet. Nu skal han foran en undersøgelseskommission, som det amerikanske justitsministerium har nedsat, redegøre for sin viden. Det er ifølge amerikanske medier meget usædvanligt, at man vil afhøre en person, der ikke er tilknyttet enten Boeing eller FAA, og som kun har perifært kendskab til godkendelsen af 737 MAX.

Relaterede links

Boeing har præsenteret ny software

Lange udsigter til at 737 MAX flyver i Europa igen

MAX-fejl: Piloter havde 40 sekunder til at reagere