Der bliver comeback til det velkendte Braathens-varemærke, når BRA senere på året modtager den første af fem Airbus A319, der skal flyve charterrejsende ned til Middelhavet.
Braathens Regional Airlines har gennem en årrække drevet forretning under navnet BRA, hvilket har været synligt på det svenske selskabs ATR-fly. Oversat fra svensk til dansk betyder ordet “godt”, men anvendes det internationalt betyder det “brystholder” direkte oversat fra engelsk.
Blandt andet derfor vender selve navnet ’Braathens’ tilbage som brand og vil blive synliggjort på de fem Airbus A319, som flyselskabet vil få leveret på leasingaftaler fra efteråret i år. BRA indgik i midten af juni i år en milliardaftale med rejsearrangørerne Ving og Spies, og det er i denne forbindelse, at jetflyene skal bruges.
Navnet Braathens stammer fra nordmanden Ludvig G. Braathen, der grundlagde Braathens SAFE i 1946. Selskabet blev lagt sammen med SAS i 2004, og siden er flere Braathens-selskaber kommet til. Senest med BRA i 2016.
”Navnet BRA fungerer godt her i Sverige, men er sværere at bruge internationalt,” forklarer Ulrika Matsgård, administrerende direktør i BRA, til Flygtorget. Hun fortæller i den sammenhæng, at de internationale charterflyvninger fremover vil være under varemærket Braathens.
”Braathens er et stærkt brand. Nu går vi videre og forfiner navnet på de fem fly, som skal indgå i den del af BRA, der skal flyve chartertrafik.”
Jetfly indleder på indenrigsruter
Norske Per G. Braathen, der er barnebarn til Ludvig G. Braathen, ejer 81 procent af BRA via investeringsselskabet Braganza AS. Den førende svenske pensionskasse AMF investerede i flyselskabet i 2021, hvor den fik 19 procent af flyselskabet. BRA blev skabt gennem en fusion af Malmö Aviation og Sverigeflyg, som Braganza allerede i 2011 havde købt aktiemajoriteten af. Per G. Braathen er indehaver af Braathens-navnet og gør det dermed igen synligt på selskabets fly.
De første flyvninger i Braathens SAFE fandt sted i 1947, og derfor kan BRA i år fejre 75-års jubilæum.
Det bliver dermed også i jubilæumsåret, at BRA igen kan råde over jetfly, efter de aldrende Avro-fly blev faset ud for nogle år siden. Den første Airbus A319 til BRA bliver leveret i efteråret og vil i første omgang flyve på indenrigsruter med udgangspunkt fra selskabets base i Stockholm Bromma. Dette for at give flyselskabet mulighed for igen at vænne sig til produktion med jetfly.
Fra 27. april 2023 og tre år frem skal de i alt fem leasede A319-fly med plads til hver 145 passagerer dog gennemføre charterflyvninger fra forskellige skandinaviske lufthavne og til destinationer i og omkring Middelhavet. Værdien af den treårige aftale er 1,39 milliarder danske kroner. BRA har også tidligere beskæftiget sig med charteroperation.
Flåden hos BRA består i dag af i alt 12 ATR 72-fly med en gennemsnitsalder på fem og et halvt år. Det er fortsat uvist, hvorfra de fem A319’ere til BRA vil blive leveret.
Nyt norsk flyselskab fra Braathen-familien
Foruden Per G. Braathen er også broren Per G. Braathen aktiv i den skandinaviske luftfartsbranche. Nordmanden er grundlægger af og bestyrelsesformand i det norske lavprisflyselskab Flyr, der gik på vingerne for første gang i slutningen af juni 2021.
Flyr har fokus på flyvninger fra basen i Oslo Gardermoen og til forskellige destinationer i Europa. Blandt de 23 destinationer er to danske – nemlig Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. Flåden består i øjeblikket af 10 Boeing 737 – herunder fire 737 MAX 8.
Relaterede artikler:
BRA i milliardaftale om charterflyvninger